Bildoktorn löser problemen
Att driva en bil- och däckverkstad med utrustning, kunskap och bra personal kostar pengar. Samtidigt kan kunderna vara trygga med att alltid få den service och hjälp de behöver. Det menar Heinz-Peter Adlung som driver bil- och däckverkstaden Prodob AB, där han handplockat hela personalstyrkan.
– Vi brukar jämföra vår kunskapsnivå med hur personer som har ont någonstans går till doktorn. När de berättar vad som är problemet och vad som behöver göras åt det är det ingen som tvivlar på att så är fallet. På samma sätt ska kunder som lämnar in sin bil hos oss känna sig trygga med att vi vet vad som behöver göras med deras bil, förklarar Heinz-Peter Adlung som har drivit sin bil- och däckverkstad i Upplands Väsby i fyra år.
Med ett däckhotell som servar 600 bilar och möjlighet att ta åt sig alltifrån en röjsåg till en stor husbil, är bredden i företaget stor och kunskapen bred. Att all personal dessutom är handplockad med sin specifika kunskap, gör att kunderna alltid får vad det betalar för.
– Vi har fem personer på golvet som jag har handplockat utefter den kunskap som har fattats i företaget. Det går inte att kunna allt själv, det måste vara ett team på flera som hjälps åt och det har vi lyckats med. Vi har till och med folk som står i kö och vill arbeta hos oss, berättar Heinz-Peter.
Som en del av Autoexperten kan de erbjuda sina kunder samma service som originalverkstäderna. Skillnaden är att de kan mycket om många olika bilar och märken och kan därför vara väldigt flexibla. I de fall de inte själva lyckas lösa ett problem tar de hjälp av någon annan utan att det innebär merjobb för kunden.
– Vi löser alltid problemen åt kunderna. Om vi lämnar iväg deras bil ser vi till att hämta den för att de inte ska behöva åka runt. Likaså får de allting på en faktura samt garanti på att bilen är klar när det är sagt. Skulle den inte vara det ser vi till att de får låna en bil gratis, förklarar han.
På samma sätt tycker han att det är viktigt att kunderna vet vad som görs med deras bil och vad de betalar för. Heinz-Peter ger sig inte förrän han sett att det har gått fram och uppmuntrar till frågor.
– Jag vill inte att kunderna ska lägga onödiga pengar, sådant kommer alltid fram. Jag ser även alltid till att ringa upp och berätta om vad som behöver göras på bilen och vad det kommer att kosta. Dels för att de inte ska behöva lämna in bilen en gång till för att få jobbet gjort, men även för att priset inte ska bli en överraskning när de kommer för att hämta den.
2014-04-11
Dela artikel