– Vi vill kunna säga ”hej” till våra kunder i affären, småprata en stund och veta att de är nöjda med det arbete vi utfört, säger Björn.
En ambition som de bevisligen har lyckats med. De har många återkommande kunder och de allra flesta som anlitar firman för första gånger gör det efter rekommendationer av vänner och bekanta.
Björn Fransson Måleri arbetar både för byggfirmor, företag och privatpersoner. Något som skiljer uppdragen åt och skapar variation.
– I det här jobbet träffar man hela tiden så många nya och olika människor och det är jättekul. Varje gång man kommer in i ett nytt hem väntar en ny familj med sina personliga önskemål och frågor, säger Björn och ler.
Tack vare den långa erfarenheten som Björn med söner har får de ofta fungera som bollplank åt osäkra kunder. Han råder dem som inte riktigt vet vilken kulör de ska välja att köpa några provburkar för att se hur färgen tar sig på den aktuella väggen. De flesta vill ha ett ljust och stilrent hem och väljer därför vitt. För att bryta av är det vanligt att måla en fondvägg i avvikande kulör.
– Mönstrade tapeter blir vanligare och vanligare. Även personliga fototapeter är på stark ingång och att sätta upp dem kräver erfarenhet och fingertoppskänsla, berättar Jesper som också är med vid intervjun.
Pappa Björn tillägger:
– Det finns inget utrymme för misstag när man sätter upp en fototapet. Om det inte blir perfekt blir det fiasko.
Utomhus är det ofta målning av husfasader som gäller.
– Jag brukar rekommendera att man skruvar ner saker från fasader och att man städar upp runt huset så att vi kommer åt att arbeta, säger Björn.
Naturligtvis kan måleriet stå till tjänst med röjning men Björn tycker att det är en onödig utgift för kunden. Kunden ska alltid informeras om hur de själva kan påverka kostnaden. I detta ingår tydliga offerter där alla kostnader ingår. En stor skillnad jämfört med förr är att offerterna från olika företag uppvisar stora prisskillnader, menar Björn och råder människor att dra öronen åt sig när det gäller firmor som erbjuder att göra jobbet till icke marknadsmässiga priser.
– Jag förstår att det kan vara lockande att välja det allra billigaste alternativet men jag lovar att det nästan alltid blir mycket dyrare i längden, säger Björn med eftertryck.
Vidare ska man alltid kontrollera att firman har F-skattsedel och referenser. Om du anlitar ett företag som inte har allt i sin ordning förlorar du din möjlighet att beviljas ROT-avdrag. Att det resulterar i en otrygg förlustaffär säger sig själv.
Björn Fransson med söner tar sig an uppdrag i alla storlekar.
– Det största vi gjort är nog Johannesbergs slott i Gottröra. Det var ett riktigt roligt och väldigt speciellt jobb, säger Jesper.
De har inga ambitioner om att företaget ska växa utan föredrar att arbeta i liten skala. Att göra avkall på den nära relationen de har med sina kunder är inget de är intresserade av. Att vara målare är mer än måleri. Det är ett utpräglat serviceyrke.
– Däremot vill vi gärna att jobben fördelas jämnare över året. Som det ser ut nu har vi fullt under den varmare årstiden och luckor på vintern, förklarar Björn.
För att slippa väntetider rekommenderar han att du anlitar dem för innejobb under lågsäsong.