Andréa Brändström
Vinnare av Hela Sverige Bakar 2017.
Samtidigt som det krävs en struktur och en långsiktighet för att optimera en produktportfölj så måste man vara praktisk menar Daniel Strandhammar, en av grundarna till bolaget. Brick Strategy baserar sina metoder på vad som fungerar i praktiken. Vår approach kommer från industrin och är för industrin, säger Daniel och tillägger att Brick Strategies konsulter har en kombination av linjechefserfarenhet och konsulterfarenhet från exempelvis Scania och ledande industriföretag. Därmed är de experter på att hitta lösningar som faktiskt går att implementera.
Så vad är då en vinnande produktportfölj och hur ser vägen dit ut?
Björn Eriksson som också var med och grundade Brick Strategy, förklarar:
– För oss handlar det mycket om att hjälpa kunden att bygga en produktportfölj med rätt prestanda, flexibilitet och kostnadseffektivitet och sok samtidigt är lätt att kommersialisera.
Kunderna återfinns inom många olika branscher - från fordonsindustri och industriprodukter till vindkraftverk och betalningslösningar. Metoderna för att nå resultat behöver anpassas för olika branscher, men grundprinciperna är desamma menar Björn.
– Vi använder ofta strategisk produktplanering och modularisering i vårt arbete, men det är också många andra delar som är viktiga för att få hela värdekedjan att fungera. Ofta finns det fler likheter än skillnader mellan de utmaningar som företag har, även om produkterna i sig är olika.
Behovet av att ta ett helhetsgrepp på produktportföljen för att bli konkurrenskraftig i industrin kommer bara att öka spår Björn och Daniel. För närvarande består Brick Strategy av fyra konsulter. De ser dock utrymme för tillväxt inom kort, då med fler pragmatiska konsulter med ett holistiskt perspektiv.
Sponsrade artiklar
Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.