Dela artikel

Rent och fräscht hos flertalet kända företag

Bright Service är ett städbolag med både erfaren personal och namnkunnig referenslista – eller vad sägs om Bro Hof Slott, Anders Levéns restaurang La Planche och Ullna golfklubb? Genom ständigt kvalitetsarbete, stor flexibilitet och lyhördhet erbjuder man både privat- och företagskunder städtjänster att lita på.

– Städning innebär så mycket mer än att bara dammsuga och moppa, säger Shamel Al Hahami, upphovsman och ägare till Bright Service. 


Han vet vad han pratar om. Som född problemlösare känns han självklar i serviceyrket. Men vägen till rollen som vd för ett städbolag har varit lång, berättar han.  


– Från början är jag utbildad ingenjör och när jag kom hit till Sverige sökte jag till en början flera jobb som städare och diskare, men det var svårt att hitta arbete eftersom jag saknade kunskap i svenska. 


Shamel fick till slut en anställning som städare på en välkänd restaurang i Stockholm. Här fick hans driv och engagemang äntligen komma till uttryck – till arbetsgivarens Melker Anderssons stora glädje. När denne efter en tid startade en ny restaurang bad han Shamel att följa med.


– Jag accepterade, med villkoret att jag fick starta eget bolag och utföra arbetet på så sätt, säger han. 


Så blev det. År 1995 såg städbolaget Bright Service dagens ljus. 


171026 BR0


För drygt 20 år sedan såg städbranschen annorlunda ut. Uppdrag hos privatpersoner var fortfarande ovanligt och konkurrenterna inte alls lika många till antalet. Trots att marknaden i dag är betydligt tuffare, står Bright Service sig väl i konkurrensen. 


Numera har bolaget 22 anställda samt en namnkunnig referenslista som konkurrenterna med säkerhet avundas. Den särskilda inriktningen på restaurangstädning har man behållit, och Shamel berättar att kunderna inkluderar anrika Bro Hof Slott, Ullna Golf, Lux, B.A.R och Volt restaurang, för att bara nämna några. På det förstnämnda har Bright Service städat i 15 år. 


Även många andra kunder har funnits med under två decennier. På frågan vad hemligheten bakom bolagets långa och goda kundrelationer är dröjer Shamel inte med svaret: 


– Viktigast av allt är kvalitet, att lyssna på kunden och att respektera tider. Vår utgångspunkt är alltid ödmjukhet och vårt mål att kunden ska vara helt nöjd. Vi möter alla med samma lugn och respekt, sammanfattar han. 


Konkret är både de goda referenserna och kvalitetsarbetet en följd av väl utarbetade rutiner i allt från logistik till kundservice och kundvård. Shamel har till exempel tagit för vana att tillsammans med företagets personalansvariga Katerina Kolosova, som har arbetat på Bright Service i nio år, göra återkommande besök hos kunderna i syfte att säkerställa att de är nöjda och att städningen lever upp till de höga krav som finns i restaurangbranschen. 


Bright Service arbetar i dag över hela Storstockholm. De senaste åren har man – i linje med marknadens utveckling – valt att bredda sitt tjänsteutbud. Utöver restaurangmiljöer städar Bright Service även trapphus, kontor och hemma hos privatpersoner. Valet att bredda verksamheten mot just privatkunder var dock inte självklart, berättar Shamel.   


– När du städar hemma hos någon befinner du dig i kundens privata sfär. Det är ett arbete som kräver stor tillit, förklarar han. 


Bright Service har närmat sig den nya kundgruppen med samma respekt, lyhördhet och kvalitet som man har i allt man gör. 


I arbetet mot privatpersoner handlar det om att ha återkommande personal, som känner till kundens specifika önskemål. Flexibilitet är ledordet, menar Shamel. Bright Service tvekar inte att byta ut personal eller att anpassa tjänsterna efter kundens individuella önskemål och behov. 


– Vi försöker att alltid vara så tillmötesgående som möjligt. Det gäller både våra privatkunder och ute på företag, säger han. 


Den höga ambitionsnivån i bolaget ställer motsvarande höga krav på personalen. Helst vill Bright Service hitta människor med lite erfarenhet och själva forma dessa i linje med verksamhetens värderingar och rutiner. Alla rekryter får därför börja med att gå bredvid under en vecka, för att lära känna de olika kundmiljöerna och bolagets arbetssätt. Därefter beslutas det om de passar in i verksamheten eller inte. 


Shamel är nöjd med var företaget befinner sig i dag och känner att han själv kommer till sin rätt i en roll som till stor del handlar om att lösa problem och hantera relationer med andra. Tack vare gedigen erfarenhet och exemplariska referenser kan Bright Service se med tillförsikt på framtiden i den snabbväxande städbranschen.


Man är självklart intresserade av att växa – men inte på bekostnad av den gedigna grund man byggt upp i bolaget.   


– Vi vill gärna ha fler kunder, men det får aldrig ske på bekostnad av den kvalitet vi levererar, eller på något sätt påverka relationerna med kunderna negativt. Viktigast av allt är att de som anlitar oss känner sig helt nöjda, säger han. 

2016-12-21