På CintoProfil hjälper reklamaren Sirpa Kronkvist entreprenörer och småföretagare att förverkliga sina drömmar. Nyckeln till ett framgångsrikt företag är ju att skaffa sig förmågan att synas och stå ut. Och det är just vad man gör med loggor och tryck från CintoProfil. Vi träffade Sirpa för att lära oss mer om varför man som egenföretagare gör klokt i att välja rätt reklamfirma.
Den okomplicerade reklamfirman
Sirpa Kronkvist är en egenföretagare ut i fingerspetsarna. Sedan 2001 har hon drivit egna bolag i reklambranschen. Nu heter bolaget CintoProfil och företagsidén är enkel.
- Jag vill ha en personlig kontakt med kunderna. Det får inte vara komplicerat eller krångligt att skapa reklam till sitt bolag, utan det ska vara lätttillgängligt och enkelt, förklarar hon
Två företagare i samma bolag
Bolaget drivs idag av Sirpa och hennes man Peter. Peter är även han egenföretagare och driver andra bolag, vilket är till stor hjälp i CintoProfil vid montering av skyltar och liknande. Peter har även en viktig roll som ”problemlösare”. Han är duktig på att komma på finurliga lösningar och är dessutom en fena på att svetsa, något som kommer väl till pass när han och Sirpa ska sätta ihop till exempel hållare till skyltar.
”Vi är ett bra team och jobbar bra ihop”, förklarar Sirpa.
Därför vinner man mycket på att vända sig till Sirpa och CintoProfil. Hon hjäper sina kunder hela vägen från idé till färdig produkt. Målgruppen är små- och medelstora företag, som kanske har lätt att hamna lite mellan stolarna hos större reklamfirmor som saknar Cintos personliga kontakt.
- Jag pratar alltid med beställaren och får en direktkontakt med dem, förklarar hon.
- Jag har hela tiden full koll på allt som händer med projektet och vad vi har kommit överens om. Jag är med i hela ledet – skapar, producerar och monterar. Det är en stor trygghet för kunderna.
“Jag förverkligar deras idéer”
Bland kunderna märks inte bara redan etablerade bolag. Nej, Sirpa hjälper också entreprenörer med det ack så viktiga uppstartsarbetet. Många kunder kommer in när de just håller på att starta sitt företag, berättar hon, och behöver utveckla en logga eller en grafisk profil.
De har ofta en tydlig idé om hur de vill att företagets grafiska kommunikation ska se ut, men det kan vara svårt att förverkliga den om man inte har kunskapen och rätt verktyg eller program. Det är där jag kommer in i bilden. Jag lyssnar in kunden och hjälper honom eller henne att verkligen synliggöra företaget på rätt sätt.
Vilken är den röda tråden?
I centrum för Sirpas arbetet står den enkla, men svåra frågan om den röda tråden. Hur ska företaget få en enhetlig och tydlig grafisk profil, som både sticker ut och lätt fastnar i minnet? Det är svårare än vad man kanske kan tro.
- Därför gör jag en hel profilmanual, förklarar hon.
- Det betyder att jag inte bara designar en logga, utan också ser till hur den ska användas. Hur ska den placeras på till exempel arbetskläder och trycksaker? Ska den stripas på en bil? Vilka färger ska användas?
En entreprenör som hjälper entreprenörer
Att vända sig till CintoProfil innebär också att man får en partner som kan matcha entreprenörens tempo och driv. Sirpa är ju själv entreprenör och hon vet hur viktigt det är att leverera snabbt och ha en trygg leverantörskontakt som känner till ens företag.
- Jag kan lösa saker på kort varsel. Jag kan oftast möta en kund som kommer i sista minuten inför till exempel en innebandyturnering eller en mässa, och de kan beställa all sin reklam från en och samma kontakt, förklarar hon.
Det viktigaste rådet!
Men till sist måste vi ändå fråga. Om Sirpa får ge ett råd till nyblivna egenföretagare, vad skulle det i så fall vara. Jo, svaret kommer snabbt.
- Då skulle jag säga – satsa på bilen! Kläder och sånt kan du ta senare, men bilen är det som syns mest, den är en rullande reklampelare på vägarna. Och om du har butik då är en bra reklam på skyltfönstret viktigt!
Mot nya lokaler och en ljus framtid
Efter sommaren 2024 hittar ni CintoProfil i nya lokaler i Vejbystrand. “Lokalen har vi byggt i egen regi och de är noga anpassad för verksamheten”, berättar Sirpa. Här finns reklamateljén där det designas och produceras bildekor och klistermärken. Men där föräldas även kläder med kundernas profil. I tvätthallen rengörs bilar innan de kommer in i monteringshallen för att stripas upp enligt en överenskommen dataskiss.
Ja, framtiden är ljus för Sirpa och CintoProfil. Hon brinner för yrket och hoppas få hålla på i många år framöver.
Vill man ta kontakt så är det bara att ringa, maila eller varför inte gå in på vår hemsida och kika. Följ oss gärna på Facebook!
Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.
Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.