Dela artikel

Coachning för hållbara resultat

Företaget 4Focus Leadership and Recruitment har nyligen startats av ett gäng erfarna och meriterade grundare. Här erbjuder man flexibla tjänster inom rekrytering, ledarutveckling, outplacement och coachning. Inte sällan integreras företagets olika verksamhetsområden för att på bästa sätt driva igenom den utveckling kunden efterfrågar. Hos 4Focus får man ingen ”quick fix” utan långsiktiga, hållbara resultat.

–Vi har alla lång erfarenhet från att ha arbetat på ledande poster och de senaste åren har vi arbetat ihop i ett större internationellt HR-konsultföretag. De stora fördelarna med att nu ha startat 4Focus är möjligheten för oss att vara mer rörliga och flexibla, säger Ulrika Falk, en av 4Focus grundare, och förtydligar:
– Vi har korta beslutsprocesser och kan plocka det bästa ur våra fyra verksamhetsområden. Med vårt stora internationella nätverk kan vi ändå stötta våra kunder i en större skala. På så vis kan vi fullt ut anpassa oss efter kunden.

4Focus startades i maj 2013 av Åsa Bergman Målbäck, Ulrika Falk, Eva Borgert Palm och Bengt Kallenberg. Företaget riktar in sig på chefsrekryte-ring, ledarutveckling, coachning och outplacement. Uppdragen kan exempelvis handla om att rekrytera en ledare som ska bygga upp en ny verksamhet, att utveckla en ledningsgrupp, att coacha chefer att hantera en förändring eller att vägleda personer som behöver lämna en organisation.
– När vi rekryterar en chef är det viktigt att säkerställa vilken typ av ledare en organisation verkligen behöver innan vi sätter i gång och letar. Personlighet och engagemang är minst lika viktigt som kompetens och erfarenhet, säger Åsa Bergman Målbäck.

För 4Focus är det viktigt att hitta ledare som är insiktsfulla och medvetna om sina egna förmågor och svagheter. En bra ledare är enligt deras erfarenheter en person som har god självkännedom, är prestigelös och kan ta hjälp av och utvecklar andra. Genom coach-ning är detta också egenskaper som kan utvecklas.
– I våra ledarutvecklingsprogram kombinerar vi ofta workshops med individuell coachning. Det ger hållbara resultat. Genom att utveckla ett gott ledarskap i ett företag säkerställer man båda engagemang och motivation hos medarbetare men också ett tydligt fokus på de affärsmässiga målen, menar Eva Borgert Palm.

Kunderna återfinns inom de flesta branscher. Både Atlas Copco och Spotify står på meritlistan. Oavsett kund är en viktig utgångspunkt för 4Focus att bara tacka ja till uppdrag där de kan göra skillnad.
– Förändringarna kanske inte kommer över en natt, men vi tar oss bara an uppdrag där vi är övertygade att vi kan bidra med något konkret.
Som kund måste man med andra ord vara beredd att anta en utmaning tillsammans med 4Focus. Deras seniora vägledning räds inte de relevanta, utmanande frågorna.
– Vi drar oss inte för att gå utanför komfortzonen. Många gånger kan det rent av vara nödvändigt för att åstadkomma resultat som är märkbara och bidrar till verkliga förändringar, avslutar Bengt Kallenberg.

2013-10-29