– Mitt mål ända sedan jag var liten har varit att starta och driva eget bolag. Som färdig redovisningskonsult ville jag ta till mig allt som bara gick inom redovisning och jag letade efter podcasts, konton på Instagram och hashtags för att på ett enkelt och tillgängligt lära mig så mycket nytt som möjligt. Jag hittade ingenting. Branschen är otroligt konservativ och jag bestämde mig för att gå en egen väg. Jag startade mitt instagramkonto Countive redovisningstips och följarna ökade med flera hundra om dagen, nästan från dag ett. Det tog inte lång stund innan också kunderna började ramla in, berättar Cajsa.
Om det finns en bild av ekonomi och ekonomen som tråkig och traditionell är Cajsa motsatsen. Energi, engagemang, positivism och ett genuint intresse att driva det egna bolaget framåt, likväl som kundernas återspeglas i hemsidan, hennes Instagram och i samtal med Cajsa.
— Ekonomi är kul! Vilket jag hoppas att jag förmedlar vidare till mina kunder och följare. När ska jag ombilda till aktiebolag? Hur kan jag tänka i skattefrågor? Vilken lön kan jag ta ut? Hur gör jag ett digitalt utlägg? På min Instagram ger jag tips och råd inom generella företags- och ekonomifrågor på ett enkelt och begripligt sätt som alla kan förstå. Det här behöver entreprenörer, vill ha och uppenbarligen har saknat, säger hon.
Countive Redovisning är en digital redovisningsbyrå, med automatiserade processer som möjliggör bokföring i realtid och en snabb återkoppling på bolagets mående. Kunderna finns över hela Sverige och är ofta moderna eller nystartade bolag som gärna arbetar digitalt, själva är aktiva på sociala medier och som uppskattar möjligheterna att bokföra oavsett var i landet eller världen de befinner sig.
– Många är kvinnliga entreprenörer, vilket jag tycker är superkul. Det är viktigt för mig att jag är snabb på att återkoppla, tillgänglig, lösningsorienterad och fungerar som ett bollplank. Entreprenörens dag är sällan den andre lik och man behöver ofta snabba svar och en redovisningskonsult som är på hugget. Vi skickar sms till varandra, bollar frågor via mail eller stöttar varandra på sociala medier. Vi är en digital byrå, men högst personliga i vår korrespondens och i mötet med kunden. Vi kör inga pärmar och papper och kunden kan vara på resande fot men ändå få redovisningen gjord varje månad. Speciellt idag tycker de flesta att det är toppen!
Även om processerna är digitala, är det redovisningsbyråns ansvar att siffrorna blir korrekta.
– Fortnox har smarta system som är kopplade till kundens bankkonto och matchar fakturor med betalningar som kommer in. Trots det, är jag väldigt noga med att gå igenom och analysera alla siffror ner till minsta öret, för att säkerställa att siffrorna stämmer. Hur ser rapporten ut och är den rimlig? Förra månaden såg det ut så här och nu ser det ut på detta sätt. Varför? Automatiseringen effektiviserar och möjliggör mycket för både oss och kunderna, men det kan fortfarande uppstå fel samtidigt som siffrorna behöver tolkas för att vi ska kunna ge strategisk rådgivning.
En nyhet i höst är att frilansare kommer att kunna fakturera genom Countive redovisning utan att behöva starta eget. Cajsa ser också fram emot en höst som fortsätter i samma riktning som då hon startade.
– Tack vare min Instagram har jag växt otroligt snabbt på kort tid och behöver se till att hålla strukturer för att fortsätta leverera samma personliga service och kvalité till kunderna. Nu känns det fantastiskt spännande och motiverande att fortsätta utvecklas, följa kunderna i deras tillväxtresa och hjälpa entreprenörer med tips och råd om hur de kan förenkla sitt företagande, avslutar Cajsa.