Dela artikel

Datorn är den nya skiftnyckeln i bilverkstaden

Det är skillnad på service och service, samt däck och däck. Det menar bilmekanikern Mirzet Dzonlagic på BMD Autoservice som arbetat med bilar i hela sitt liv. Att bilägarna inte alltid vet vad de betalar för ser han både som en svårighet prismässigt men framför allt som en säkerhetsrisk.

– Att ha bra däck på bilen är den största försäkringen vi har, vi sitter ju på dem. Tyvärr vet de flesta inte vad de köpt. Och att köpa via internet är livsfarligt, man måste gå till en däckverkstad och be om hjälp och fråga vad det är man får, menar Mirzet Dzonlagic som driver BMD Autoservice sedan 13 år tillbaka.


Han har aldrig arbetet med något annat och vet därför vad han pratar om. Han har sett hur bilarnas utveckling gått från att kunna lagas med skiftnyckel till att behöva programmeras om som en dator om något går sönder. Något han tror kan bli problematiskt då dagens utbildningar inte riktigt hänger med i den nya teknikutvecklingen.
– Jag tror att de som utbildas till bilmekaniker i dag missar mycket av allt det som är nytt. Numera går det inte att hälla i vilken olja som helst i bilen, det finns nästan en sort för varje bil och vissa fall skulle man nästan behöva vara utbildad ingenjör för att jobba med de problem som en bil kan råka ut för, menar Mirzet.


Hans verkstad är dels en del av Autoservice men även märkesverkstad för KIA. Kunderna är ungefär hälften av varje. Mirzet arbetar mycket för att kunderna ska få den hjälp de behöver omgående och vill därför helst inte ha för långa kötider.
– Jag vill alltid göra bra jobb och att kunderna ska känna att de får vad de betalar för. Jag är varken dyrast eller billigast och försöker alltid förklara för kunderna att de måste titta efter vad de får i de olika priserna de jämför mellan. Det är långtifrån alla som gör det.

2014-06-16