Alexis Kopylov grundade DBT med ambitionen och drömmen om att säkerställa bättre tillväxtförutsättningar för Sveriges små och medelstora bolag. Något som inte tas tillvara på, menar han.
– I mitt tidigare jobb som managementkonsult mot bank och försäkringsbolag, såg jag att små och medelstora företag allteftersom blev sämre servade av finansmarknaden och beviljades mindre lån. Storbankerna har inte förutsättningarna och intresse för att hantera dem på ett lönsamt sätt. Med DBT har vi en helt annan kostnadskostym och en teknisk plattform, som ger oss enorma fördelar gentemot bankerna. Vi kan nu serva företagen och ge dem den långsiktiga finansieringen som de verkligen behöver, säger Alexis.
DBT grundades 2016 och är ett registrerat finansiellt institut hos Finansinspektionen. De har en långsiktig och trygg inlåning via större internationella och svenska institutioner och stiftelser. De är också Sveriges enda privata långivare som erhållit Europeiska Investeringsfondens stöd inom ramen för InnovFin SME Guarantee Facility. De är hårt granskade av en tredje part och i likhet med till exempel ALMI, skapar samarbetet bättre villkor och möjligheter för låntagaren.
– Vi hjälper företag över hela landet. De flesta av våra kunder har varit igång några år, är ofta familjeägda och omsätter mellan 50–250 miljoner kronor. En gemensam nämnare är att företaget har positiva kassaflöden och att man är under utveckling eller expansion. Det handlar om till exempel nyrekrytering, digitalisering, nyetablering eller investering i nya maskiner. För att ta företaget vidare, behöver man i regel göra investeringar.
Stora delar av samhället går mot en polarisering mellan det digitala och det personliga. Bankvärlden är inget undantag.
– Kunderna delas upp i grupper där den ena ska servas digitalt via internetbanker och digitala kundtjänster och den andre ska servas via kontor. Detta gagnar sällan kunderna, vars behov varierar i komplexitet. Den effektivitet och snabbhet som möjliggörs via helt digital hantering blir ofta på bekostnad av det skräddarsydda. Det tycker vi är fel, säger Alexis.
På DBT ser man inte en motsättning mellan det digitala och det personliga, utan snarare att de kan förstärka varandra. Genom att skapa en digi:human kundupplevelse, där techplattformen arbetar tillsammans med ett team av erfarna handläggare, möjliggörs både personlig och skalbar hantering. Tidskrävande rutinprocesser som inte är direkt värdeskapande för kunden effektiviseras, och tid kan läggas på analys och relation med låntagaren. Kunden får en skräddarsydd finansieringslösning utan avkall på snabbhet, enkelhet och skalbarhet.
Plattformen möjliggör även en transparens för kunden, förklarar Alexis vidare, en tydlighet om var i ansökningsprocessen man befinner sig och vad som är nästa steg.
– Vår ambition och vår resa är att kunna ge en bättre upplevelse för kunden. Det ska vara smidigt, transparent, effektivt och snabbt att veta hur ens ansökan har tagits emot. Våra kunder vill ha snabba besked, inte snabba pengar. Sverige har otroligt många duktiga och modiga entreprenörer med själ och hjärta, som träget kämpar på och vågar satsa men som har inte har fått den uppmärksamhet som de förtjänar. Det är en ynnest för oss att få vara med på deras resa och att få hjälpa dem med finansiering, avslutar Alexis Kopylov.