Mercedes Murat
Konstnären som balanserar känslofylld konst med hårt fysiskt arbete.
Reggio Emilia Institutet, som inspirerar förskolor över hela Sverige, jobbar med en tydlig idé. Här står barnen i centrum för sitt eget lärande.
– En av grundtankarna är att det är farligt med lydiga människor, om det innebär att man inte tänker själv, säger verkställande direktör Greger Rösnes.
Reggio Emilia-inspirerade förskolor jobbar på ett annorlunda sätt jämfört med andra. När de arbetar med olika projekt är det barnen som, med vägledning av de vuxna, får undersöka och uttrycka sig genom fler språk än det talade och det skrivna. Barnen får använda sig av en mängd olika uttryckssätt för att synliggöra sina egna tankar.
– De blir därmed subjekt i sitt eget lärande. Vi utgår alltid från dem och deras tankar.
Pedagogisk dokumentation är ett viktigt redskap när personal och barn tillsammans utforskar världen. Grundtanken har attraherat fler förskolor än någonsin, som valt att inspireras av förhållningssättet från förskolorna i Reggio Emilia, en stad i norra Italien.
Kunskap för olika nivåer
Reggio Emilia Institutet anordnar uppdragsutbildningar på främst förskolor. Det kan handla om introduktion, utbildning eller fördjupning i Reggio Emilia-inspirerat arbete. Då anordnar institutet, genom sina konsulter, utbildningsdagar för att fortbilda personalen i Reggio Emilia-tänket.
– 95 procent av konsulterna är verksamma som pedagoger eller som pedagogiska ledare, säger Greger Rösnes.
I framtiden hoppas institutet på att få samarbeta med grundskolor.
– Det är viktigt att pedagogiken inte stannar när barnen blir sex år, utan att arbetet fortsätter även efter det.
Foto: Hammarby förskolor
Sponsrade artiklar
Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.