195121 R&B1
195121 R&B3
195121 R&B2
195121 R&B1
195121 R&B3
195121 R&B2
Dela artikel

Din digitala rådgivare är här!

Vid situationer som förberedelser för kapitalförskaffning, förvärv eller transaktioner har stora bolag ofta kompetens inhouse, eller resurser för att rådgöra med erfarna rådgivare inom kapitalmarknaden. Vem hjälper VD, CFO och styrelse i mindre bolag? Med BOARDA, ROPAs digitala tjänster med kapitalmarknadens perspektiv på strategi, risk och informationsgivning, får nu småbolagen hjälp hands-on!

Jenny Rosberg är ett välkänt namn inom näringslivet i Sverige. Hon har över 30 års erfarenhet från att ha jobbat inom ledning och styrelseuppdrag, bland annat från Nasdaq Group. Hon kombinerar idag traditionell rådgivning i ROPA med styrelsearbeten, och startade under 2019 den digitala rådgivningstjänsten BOARDA.


       – Jag såg att de mindre bolagen absolut kunde använda sig av kvalificerad traditionell rådgivning i transaktionsfasen eller när det är kris. Men vem hjälper alla VD, CFO och styrelser på daglig basis? Oavsett storlek på företag, så genomgår de olika faser. De har då ett stort behov av löpande kompetens och rådgivning för att kunna göra rätt prioriteringar och ta bra beslut som kan driva verksamheten framåt. Här kommer BOARDA in, säger Jenny.


Med BOARDA har Jenny digitaliserat all erfarenhet hon har från sin operationella, internationella erfarenhet och kvalificerad traditionell rådgivning. Tjänsten har kapitalmarknadens perspektiv, med tre teman: strategi, risk och information. Som BOARDA-kund får man tillgång till fler än 75 avsnitt, där Jenny guidar dig genom till exempel strategisk planering, affärsplanering, riskhantering, finansiell rapportering, förberedelser för transaktioner och informationsgivning. Tjänsten är kunddriven och nya avsnitt läggs till och uppdateras löpande.


         – Det är min livs erfarenhet samlad i guidade avsnitt! Man loggar in via sin mobil, platta eller dator. Varje avsnitt innehåller en guidad gång på 7–10 minuter, tillika som dokumentation, bilder, checklistor, mallar och olika typer av verktyg som man kan komma att behöva. Avsnitten är skapade utifrån utmaningar och frågeställningar som jag vet att dessa företag har och står inför. Utöver handfasta och direkta svar på frågor, ska ledning kunna använda avsnitten för att förbereda sig inför upphandling av en traditionell rådgivare. 


Ur ett kapitalmarknadsperspektiv får man allt som man behöver. Den smarta BOARDA-kunden, tipsar Jenny, ringer eller mejlar sin frågeställning eller problematik. Därefter producerar hon ett generellt avsnitt som läggs upp på BOARDA.se. och görs tillgänglig för alla kunder. Med BOARDA får man en kvalificerad, personlig rådgivning som är löpande, kostnadseffektiv och tillgänglig för alla. Oavsett om man är ett start-up eller ett företag i tillväxtfas. 

 

          – BOARDA-kunderna är tillväxtbolag eller SME-bolag, både privata och börsnoterade. Generellt är det företag som jobbar hårt och som är ambitiösa men som hela tiden vill blir bättre och vara startklara. Kanske kommer de från en traditionell affärsmodell som behöver utvecklas, står inför ägarförändringar, tillväxtfas, kapitalanskaffningar eller behöver kunna kommunicera med sina aktieägare. Jag tror stenhårt på att det är åt det här hållet man måste gå med traditionell rådgivning. En VD är ofta ensam i sin roll, och ordförande och styrelsen har ont om tid. Då är det bra att få hjälp att få jobbet gjort!

2019-11-26

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies