Dela artikel

Din önskan – vår ledstjärna

BonZi Personligt Stöd AB är ett företag i assistansbranschen vars absoluta fokus är kundens inflytande över det egna vård- och stödbehovet. BonZi fungerar som en aktiv arbetsgivarpart med full insikt i lagstiftning och regelverk, och i samverkan med dig som kund ansvarar för rekrytering och organisation. Att du själv är expert på dina önskemål och behov är en av företagets allra viktigaste ledstjärnor.

Företagsnamnet BonZi är en kombination av vd Ulrica Bonaguidis och verksamhetschef Anett Zian Nyhuus båda efternamn. Tillsammans med fyra tjänstemän och cirka 250 anställda erbjuder de personlig assistans samt avlösar- och ledsagarservice.

– Våra avlösar- och ledsagartjänster är främst riktade mot barn och ungdomar med diagnoser inom autismspektrumet och vårt yttersta uppdrag är att bidra till att deras liv blir så likt andra barns och ungdomars som möjligt, berättar Ulrica.

Som utbildad lärare och med planer på att bli logoped halkade hon in i branschen av en slump för 25 år sedan.

– Under min studietid började jag som assistent åt en skolkamrat. Så småningom fick jag erbjudande om en tjänst som samordnare för nattpersonal vilket först ledde till vikariat som enhetschef, sedan som chef under ett flertal år inom verksamhetsområdet. Jag blev ombud för Hjärnkraft i Stockholms län och för fem år sedan grundade jag BonZi tillsammans med Anett, berättar hon.

Centralt i företagets värdegrund, och det som duon betraktar som sin absoluta styrka, är att erbjuda och organisera assistans, avlösar- och ledsagarservice utifrån varje kunds individuella önskemål och behov.

– Att utgå ifrån kundens perspektiv och medbestämmanderätt är vårt absoluta fokus, understryker Ulrica.

Fysioterapeut tillgänglig för alla
BonZi rekryterar personal baserat på noggranna intervjuer med kunder och anhöriga. Det slutgiltiga valet står naturligtvis kunden för.

Företaget är även en stödjande part i händelse av att man av olika skäl vill byta assistent eller ledsagare. Man håller regelbundna möten där man går igenom hur vardagen och assistansen fungerar. Vid eventuella problem tar BonZi ansvar för nyrekrytering.

– Att relationen mellan kund och anställd fungerar är den absolut viktigaste faktorn för ett gott samarbete mellan kunden och oss. Och även om en vård- och omsorgsutbildning alltid är en bra grund är det mest centrala i det här yrket personliga egenskaper som lyhördhet, flexibilitet och empati, förklarar Ulrica.

BonZi har ordinarie personal samt vikarier vilka är noga utvalda. Fördelningen mellan könen är likvärdig och lönerna marknadsmässiga och jämställda. Personalvård och inflytande är något man arbetar hårt med och en viktig förklaring till den låga personalomsättningen.

– Vi har en anställd fysioterapeut som hjälper till med eventuella arbetsmiljöproblem och vi arbetar för att personalen har inflytande över sin arbetssituation samt får det stöd de behöver från oss som arbetsgivare, förklarar Ulrica och tillägger att de alltid har en öppen dörr och välkomnar alla som tror att de skulle passa för yrket.

Drömkandidaten kan vara en person som har ett rikt liv vid sidan om.

– Man kanske är kreativ och sysslar med någon form av konstnärlig verksamhet. Det kommer ofta våra kunder till godo och ett intressant privatliv gör det lättare för den anställde att behålla en professionell relation till kunden, förklarar hon.

Utmärkande för BonZi är bland annat den heltidsanställda fysioterapeuten som är tillgänglig för både kunder och personal.

– Vår fysioterapeut, som utbildar alla assistenter, arbetar på flera fronter, men hennes huvudsakliga uppgift består bland annat av att lägga upp träningsprogram för våra kunder som saknar sådant, samt att erbjuda stöd och hjälp för kunder som redan har ett program att följa, berättar Ulrica och tillägger:

– Vi har även ett anpassat gym där våra kunder fritt kan träna, enskilt eller i grupp efter eget önskemål.

Problemfri semester i Spanien
Lägenheten i Torrevieja strax söder om spanska Alicante är ytterligare något som gör BonZi unikt.

– Upptäckten att många resebolag, som erbjuder anpassade resmål, inte har tillräcklig kunskap om vad den grupp människor vi arbetar tillsammans med behöver, gjorde att vi bestämde oss för att skaffa en egen fullt anpassad lägenhet, säger Ulrica.

Hon berättar att det inte är ovanligt att något så grundläggande som tillräckligt breda dörrar saknas i lägenheterna som sägs vara anpassade för funktionsnedsatta.

Läget för femrummaren är noga utvalt med fokus på behagligt klimat och tillgänglighet. Att området är centrum för saltutvinning gör luften salthaltig vilket underlättar för människor med andningssvårigheter. Efter att ha hittat det perfekta läget med närhet till flygplats och hav inredde man en vindsvåning fullt anpassad för alla typer av funktionsnedsättningar.

– Badrummet är rymligt och har plats för duschsäng. Det finns en taklift och en manuell lift som båda fungerar precis som de man är van vid hemma. Lägenheten har en fantastisk takterrass och svensktalande person finns på plats om man behöver tolkhjälp vid till exempel läkarkontakt, säger Ulrica som är mycket glad över att kunna erbjuda sina kunder en okomplicerad och avkopplande semester.

Att du som kund och din livskvalitet står i centrum hos BonZi intygas av det goda ryktet som företaget har. För kvalitet lönar sig alltid.

2016-03-29