På EBP, European Body Panels, möter vi Ronnie Rossander som berättar om framtidens biltillverkning och en industri som är mer och mer automatiserad med nya behov på kompetenta medarbetare.
Företaget EBP har under de senaste åren gått från att enbart tillverka Volvo reservdelar till att ta fram komplexa detaljer till hela fordonsindustrin.
– Idag har vi ungefär 50/50 i tillverkning av reservdelar och serieproduktion. Bara under de åren vi har varit igång har det hänt mycket och vi vill ha den bästa maskinparken och den bästa kompetensen för att möta de krav som tillverkarna har idag.
Företaget har satsat på att ha alla olika delar i sin produktion för att på det sättet kunna arbeta nära kunden och direkt kunna ge förslag på vad som fungerar. De klarar hela kedjan med pressning, sammansättning, laserskärning, ytbehandling och packning utan att andra kedjor behöver blandas in. Allt eftersom nya idéer inom tillverkningen ser dagens ljus kan EBP möta upp kunden redan vid ritbordet och säga vad som är möjligt och hur snabbt de kan leverera.
– En ung designer kan ju sätta sig och rita vad som helst, men man ska kunna tillverka det effektivt också! I och med att vi har hela produktionen kan vi säga direkt vad som fungerar och vad som inte gör det, menar Ronnie.
Ronnie berättar att det hänt mycket i branschen bara sedan företaget startade för 21 år sedan. Idag byter vi bil oftare och kunderna vill ha nya modeller och den senaste tekniken i pipeline. Det leder till krav på snabbare omställning mellan delarna. Borta är tiden när Volvos trotjänare 240 kunde gå i produktion i flera decennier och samma delar kunde levereras år ut och år in och det är här som de många robotarna kommer in i bilden.
– Vi ser till att alltid ligga i framkant vad det gäller omställning och kvalitetssäkring. Vi ser till att ha en maskinpark som klarar att ställas om och sedan snabbt säkra upp enligt de senaste standarderna. En del företag drar ner på kvalitetssäkringen för att spara pengar, men som marknaden ser ut idag är det en ren investering att utveckla kvalitets-tänket eftersom vi själva blir bättre hela tiden!
Det är inte bara form och design som ser annorlunda ut idag. Det ingår också långt fler material i framtidens vanliga bil än vad de gamla bilarna hade. De gamla plåtkarosserna ersätts av moderna material som aluminium och kompositer, och den processen kräver både utrustning och kompetens.
– För bara 15 år sedan var det väldigt komplicerat att arbeta med kolfiber, men tekniken och kunskaperna har verkligen skenat framåt idag, förklarar Ronnie. Det här är något som kommer att ses som standard inom en mycket snar framtid och vad som kommer efter det kan vi bara gissa.
För att säkra upp att den bästa kompetensen finns på EBP är de intresserade av nya medarbetare som kan fortsätta att utveckla företaget framåt. Det behövs en rad olika specialiseringar på ett så brett företag och Ronnie menar att det bästa är att intresserade hör av sig och säger vad de helst vill göra.
– Det har hänt att vi inte ens haft i tankarna att nyanställa när något nytt spännande projekt dykt upp, och då är vi inte sena att haka på! Alla som tror att de kan utveckla oss ytterligare ska inte tveka att höra av sig till oss.
Under tiden som han berättar om framtidens bilar går robotarna runt i bakgrunden och levererar dörrar till Aston Martins nya satsning. En bil som ska ha allt det senaste och stretcha uppfattningen om vad en bil överhuvudtaget kan vara. Familjens gamla plåtlåda som försiktigt köra ut på söndagstur är ersatt av smarta maskiner med framtidskänsla.
– Jag är så tacksam över att få arbeta med det här under den här tidsperioden, menar Ronnie. Hela synen på vad en bil är ändras hela tiden och redan innan jag själv hinner gå i pension kommer den att ha ändrats igen. Det är en fantastiskt spännande tid vi lever i och det finns inga gränser för vart vi kan nå. Vi planerar inte bara för framtiden – vi lever redan i den!