132092pejl

Effekttänk avgör projekts framgång

Effektperspektivet måste stå i fokus för att ett projekt ska flyta på och uppnå sina mål. Det menar Per Westerberg på Pejl som är van att styra projekt i alla slags branscher. ”Det spelar ingen roll vilket innehållet är, projektstyrningen är alltid densamma och måste vara genomtänkt för att en satsning ska falla väl ut”, säger han.


Effektivitetsperspektivet måste hållas uppe under hela resans gång. Från start till slut. Det är Pejls utgångspunkt oavsett kund och uppdrag. Per Westerberg har mångårig erfarenhet av projektstyrning och hjälper företag att ro i land satsningar som många gånger annars kan bli diffusa och vaga. När kunden vet vad den vill uppnå med ett projekt vet Pejl vägen dit.
– Vi fokuserar inte på det som sker inne i projektet utan på projektstyrningen. Det innebär att vi vill få ihop helheten och skapar en fungerande projektkultur. Få vet vad det innebär att kommer vi in i bilden. Vi kan ge företaget en bra struktur att arbeta efter som hela tiden utgår från ett effekttänk och vad kunden vill uppnå med sin satsning, säger Per Westerberg.

Att projektet i sin form inte skiljer sig mellan olika branscher blir tydligt när man kikar på Pejls referenslista. Företaget har många spännande samarbeten att blicka tillbaka på. I kundstocken återfinns exempelvis Anticimex, Bolagsverket, Försäkringskassan, NCC och Systembolaget.
– Ett stort inledande problem är att många kanske inte förstår vad projektet innebär. Därför kan korta men effektiva utbildningsinsatser vara en väg att gå inledningsvis. Genom att sätta en struktur skapas förutsättningarna för att personerna ska få användning av sin fulla kompetens, menar Per.
En viktig insikt hos samtliga involverade parter är att ingen har sin ordinarie yrkesroll i ett projekt. Chefen är i det här sammanhanget inte chef i sin traditionella position och en medarbetare kan i stället vara ledare för projektet.
– Den största svårigheten är helt klart att hämta hem ett projekt, inte att dra i gång det. I bästa fall är vi med redan från början men vi blir även kontaktade av kunder vars projekt har stagnerat, inte går framåt och mest tickar pengar. Även då kan vi hjälpa till, säger Per.
För Pejl är det oerhört viktigt att projektet inte blir något isolerat utan kopplas till den övriga verksamheten. Och resultaten visar sitt tydliga språk – en bra och genomtänkt projektstruktur gör skillnad.
– Syftet med att anlita oss är att våra tjänster ökar både omsättning och kvalitet hos kunden.

2013-04-10
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies