Finns där kunderna finns
Alter Assistans förmedlar personliga assistenter till svårt funktionhindrade. Grunden i verksamheten består av att erbjuda kunderna, det vill säga de funktionshindrade god omsorg och stöd i vardagen. Insatserna följer Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.
Företagets personalstyrka består av specialinriktade personliga assistenter, som äger bred kunskap om olika funktionshinder. Företagets hundra anställda ser alltid till att erbjuda alla kunder bästa möjliga service.
– De flesta av våra kunder behöver vård dygnet runt och då går det åt personal, berättar arbetsledaren Anders Eriksson.
Han sköter om arbetsplaneringen och organiserar personalmötena. Allt för att säkerställa att servicen uppfyller de höga kvalitetskraven, som även följer LSS-lagen. Anders deltar även själv i det dagliga arbetet, bland annat genom att medverka vid arbetsplatsträffar och möten med myndigheter.
Alter Assistans är ett företag som gärna vill bibehålla en professionell men familjär prägel gentemot kunden. Kunden står alltid i fokus och personalen värnar om kundens rätt till hjälp. För att detta ska göras på bästa möjliga sätt har kunderna fria händer att bestämma vem de vill ha som assistent. Man har en öppen dialog och ser alltid till att uppfylla förväntningarna. Allt för att kunden ska få exakt den service som denne behöver och önskar sig. Alter Assistans hjälper till med en mängd olika saker, som att skriva brev till olika myndigheter, hjälpa till med ansökningar och liknande.
– Vi har lång erfarenhet och är alltid nåbara, säger Anders Eriksson.
Målsättningen är att företaget ska fortsätta att växa, utan att för den sakens skull mista den familjära prägeln. I dag finns kunderna i Piteå och Älvsbyn. Uppstår det behov kan Alter Assistans bredda sig geografiskt. Anders berättar om företagets kommande rekrytering.
– Vi söker hela tiden efter folk som har gått en personlig assistansutbildning och har tidigare erfarenhet av arbetet. Allra främst värdesätter vi de personliga egenskaperna. Det är viktigt att den anställde är genuint intresserad av att hjälpa andra människor, är lyhörd och värnar om kundens bästa.
Enligt Anders brukar företagets personliga assistenter utveckla nära och speciella relationer med kunderna, samtidigt som kunderna ges utrymme för att få vara sig själva. Företagets ledord är att Vara Nära.
2013-08-29
Dela artikel