Dela artikel

En personlig hemtjänst i det mindre formatet

Hemtjänstföretaget Veroma Omsorg har medvetet valt att verka i det mindre formatet. Vill man vara ett personligt företag och sätta kunderna i centrum gäller det att inte bli för stora, menar företagets grundare och vd Veronica Forsberg. ”Visst kan vi växa, men vi vill inte bli störst”, säger hon.

Att stå inför valet av hemtjänstutövare är inte enkelt. Bara inom Stockholm Stad finns drygt hundra olika aktörer att välja mellan. Veronica Forsberg, som driver Veroma Omsorg, råder villrådiga att gå på sin magkänsla. Själv har hon arbetat inom vården i 20 år och hemtjänsten är van mark för denna vårdveteran. Under tiden som anställd såg hon hur de stora hemtjänstföretagen driver sina verksamheter och tyckte att det fanns bra mycket mer att önska. Som att man ska lyssna på sina kunder, se till att bemöta deras behov och alltid jobba med målbilden hundraprocentigt nöjd kundkrets.
   – De riktigt stora hemtjänstföretagen glömmer ofta bort kunden. Det handlar mest om pengar. Jag ville starta en hemtjänst som var lite mer unik, en hemtjänst som är familjär och ser kunden helt enkelt, berättar hon.


Sagt och gjort. Nu har det hunnit gå ett och ett halvt år sedan Veronica Forsberg startade Veroma Omsorg som verkar i Stockholm och Solna. Veronica Forsberg beskriver hur hon, till skillnad från många andra nystartade hemtjänstföretagare som tar med sig brukare från sitt gamla jobb, startade på noll och väntade på att kunderna skulle komma till henne.
   – Jag annonserade inte någonstans i början. Enda sättet att få reda på att vi fanns var att gå ut på Stockholm Stads hemsida. Där finns alla hemtjänstutförare som man kan välja bland i bokstavsordning, säger Veronica Forsberg, som ser det faktum att den kommunala hemtjänsten har fått konkurrens av privata aktörer som något enbart positivt.


Något som höjer branschstandarden och gynnar kunderna i slutändan.


Den första kunden kom och plötsligt blev kunderna flera. Sedan de första kunderna kom har fler och fler trillat in i en strid ström. I dagsläget har Veroma Omsorg 20 kunder.
   – Det har rullat på och vi kan ta emot fler, vi nekar inte någon att vara kund hos oss. Nu växer vi med ungefär en kund i veckan. För snabbt vill vi inte växa. Det är en fråga om kvalitet, säger Veronica Forsberg, som tror på att låta kunderna ta kontakt med hemtjänstaktören snarare än att försöka ragga kunder.
   – Det bästa sättet att få kunder är att ha ett gott rykte, säger hon.

Veroma Omsorg har specialiserat sig på demens. Till skillnad från tidigare bor många demenssjuka kvar i hemmet i dag och det finns ett behov av kunniga hemtjänstutövare som möter de krav som ställs på denna typ av vård. Bland annat är det bra att ha en liten grupp vårdbiträden och undersköterskor som går till den demenssjuke. Egentligen säger det sig själv – det är inte särskilt kul att ha en massa olika människor som springer i ens hem och är man dessutom dement kan det bli riktigt jobbigt och rörigt – helt i onödan.
   – Vi försöker hålla små arbetsgrupper på fyra personer. Man ska inte behöva fråga sig vem som kommer i dag. Vi har även arbetskläder och id-kort för att kunden ska kunna känna igen oss. Hos de som vill har vi foton på de som jobbar. Det kommer aldrig någon okänd utan att vi meddelar det. Jag ringer alltid kunden om det kommer ny personal, de ska inte släppa in någon som de inte vet vem det är. Kommer vi för sent ringer vi alltid och meddelar. Ingen ska behöva sitta och vänta.

Veronica Forsberg tror att det är svårt att förena en bra och personlig hemtjänst med att samtidigt stirra sig blind på vinstmaximeringar och besparingar. En personal som har sunda värderingar och ett respektfullt bemötande är en självklarhet – personalen är trots allt verksamhetens viktigaste resurs. På Veroma Omsorg är en stor del av personalen några som Veronica Forsberg känner utan och innan. Här arbetar exempelvis flera av hennes syskon.
   – Jag har många syskon, skrattar hon och fortsätter:


   – Det som inte är mina syskon har jag valt med omsorg. Det är personer som jag vet har samma vision som jag, som står för det som jag står för, säger Veronica Forsberg.


Hon sätter ära i att hålla vad hon lovar, oavsett om det handlar om personal eller kundupplägg.
   – Vi lovar inte guld och gröna skogar. Men det vi lovar håller vi. Om det är någon som funderar på att byta till oss gör vi gärna hembesök för att de ska få träffa oss och bilda sig en uppfattning innan de väljer oss, exemplifierar hon.

2015-08-26