Matias Varela & Peg Parnevik
Här i Sverige så finns det en bred mix av olika nationaliteter från hela världen och många svenskar har en annan grundnationalitet...
– Många andra ledsagningsaktörer erbjuder även hemtjänst och personlig assistans, men eftersom vi är specialiserade på en sak blir vi extra bra på det vi gör. Vi försöker till exempel alltid se till att en användare får samma ledsagare varje gång samt att de ska passa bra ihop, säger Kristina Schultz, administratör på CJs Ledsagarservice.
Hon har arbetat i företaget i sex år och vet hur viktig den personliga kontakten är för de som är i behov av ledsagning. I många fall har användaren och ledsagaren direktkontakt med varandra, vilket gör det lättare för dem att planera sina träffar.
– Andra ringer till vår samordnare och bokar den tid de vill ha ledsagning och vi matchar rätt ledsagare för uppdraget, säger Kristina.
En annan unik sak med företaget är att de ersätter sina ledsagare för utlägg i samband med aktiviteter. Det gör att ledagarna kan följa med på olika evenemang och restaurangbesök utan att det kostar dem något extra, samtidigt som användarna får komma ut på saker som inte är lika självklart för dem som för andra.
– Det är det som gör att många väljer oss. Många funktionshindrade känner sig ofta som en belastning för sina anhöriga och gör hellre vissa saker med en person som får betalt för det, förklarar Ann-Louise Forneman, biträdande verksamhetsledare i företaget, och menar att det även främjar en normal relation till familj och vänner.
Nyttiga ledsagartips
• Be din läkare skriva ett intyg på varför du behöver ledsagning.
• Ring din stadsdelsförvaltning och boka ett möte med en biståndshandläggare.
• Tänk igenom vad du behöver ledsagning till – som syntolkning eller förflyttning med rullstol.
• Hur vill du använda dina ledsagartimmar? Till exempel promenader, shopping, kulturella evenemang eller träning.
• Var ärlig med vad du inte klarar av. Vissa saker kan vara enkla i hemmiljö men inte alls i en ny, okänd miljö.