Västerholms friskola i Skärholmen ligger vackert i en park med en stor skolgård. Här finns spår efter vikingarna vilket är spännande både för både elever, pedagoger och besökare.
Här går drygt 800 elever i årskurserna F–9 som totalt talar 32 olika språk. De flesta elever är andra generationens invandrare men 70 av dem är nyanlända. Då 99 procent av eleverna på Västerholms friskola har annan bakgrund än svensk har man haft som fokusområde att lära mer om hur man arbetar språkutvecklande, inte bara i svenska utan i alla ämnen.
– Vårt nuvarande fokusområde handlar om hur vi ska arbeta enhetligt för att skapa arbetsro. Det är skolans förstelärare har ansvar för planeringen av det arbetet, berättar Anna Ramberg som arbetat som rektor här i drygt fem år.
Efter många år i kommunal skola kan hon se flera plus med en fristående skolas organisation.
– Fördelen med en friskola är bland annat de snabba beslut vi kan fatta. Vi styrs inte av byråkrati och komplicerade interna regelverk vilket gör att det går lätt att genomföra nya idéer eller åtgärda saker som inte fungerar, berättar hon.
Vid Västerholms friskola tror man på traditionell pedagogik med läraren som en tydlig ledare i klassrummet. Här organiseras skolans arbete enligt en princip som kallas för samlad skoldag som innebär att lärarna arbetar från 08–16 varje dag vilket underlättar samarbete och kollegialt lärande, förklarar Anna.
Enligt organisationsformen börjar eleverna klockan nio varje dag och går hem klockan tre utom fredagar då alla slutar tidigare. Skoldagen innehåller inga håltimmar vilket skapar en tydlig struktur och lugn som främjar lärandet.
Dans på schemat
Västerholms friskola har beviljats kulturbidrag som man använder till dans. Anna har anställt en danslärare och på lågstadiet står därför numera dans på schemat.
– Det är så häftigt för där är dans integrerat i de övriga ämnena. Vår danslärare dansar till exempel både matte och svenska, ler hon stolt.
Dansläraren är även behörig i engelska och Anna hoppas att de snart ska komma igång med integrerad undervisning i engelska och dans på högstadiet. En helt unik metod som utmärker Västerholms friskola.
– Vi har även med hjälp av Kulturskolan fått möjlighet att satsa på fiolundervisning så på vår skola spelar ganska många elever fiol, berättar hon.
Många pågående projekt
För att hjälpa eleverna i behov av särskilt stöd har man en verksamhet som kallas för Studion. Dit får elever komma för extra undervisning i framför allt svenska, engelska och matematik.
– Vi har även utvecklat något som vi kallar för SVA, som innebär att vi kan ge ytterligare extraundervisning i svenska till de elever som behöver, berättar Anna.
Målet är att eleverna med hjälp av dessa språkutvecklande resurser, där de ska ”bada i svenska”, så fort som möjligt ska kunna delta i den ordinarie undervisningen.
Ett annat projekt kallas för BIR(barn i riskzon). Där samarbetar socialtjänst, polis, fältassistenter och skola med fokus på förebyggande arbete.
– Det gäller de ungdomar som löper stor risk att hamna i kriminalitet och svårigheter, förklarar Anna.
Hon informerar själv föräldrar till utsatta ungdomar om BIR:s oro för deras barn. Föräldrarna erbjuds att vara med i projektet och de flesta tackar ja.
– Då arbetar vi tillsammans och tar ansvar för eleven dygnet runt samt har regelbundna möten där vi planerar och utvärderar insatserna kring de enskilda ungdomarna, berättar Anna.
Ytterligare ett projekt som Anna är stolt över är att skolans idrottslärare erbjuder alla elever gratis fotbollsträning efter skoldagens slut. En oerhört populär aktivitet som lockar 90 barn.
Stockholms bästa skolrestaurang
Västerholms friskola öppnar redan halv sju varje morgon för att kunna erbjuda alla elever gratis frukost.
– Matsalen är hjärtat i vår verksamhet och vi är oerhört måna om att ge våra elever en bra start på skoldagen, säger Anna.
Skolan har ett tillagningskök med egen kock. Här utgår man från att erbjuda god och näringsrik mat.
– För att det ska bli bra använder vi ett verktyg som tagits fram av en organisation som heter Skolmat Sverige, säger Lars Bondesson, skolans vd.
Av Skolmat Sverige har Västerholms friskola utsetts till Sveriges bästa skola vad gäller arbetet med ekologisk och näringsrik mat.
– Vi har även utsetts till Stockholms bästa skolrestaurang och till en av Sveriges 30 bästa skolrestauranger av en organisation som heter White Guide Junior, berättar Lars vidare.
Ytterligare ett samarbete man har är Mulleverksamhet för de mindre barnen tillsammans med Friluftsfrämjandet.
– Barn i det här området känner inte till Friluftsfrämjandet och vistas sällan i naturen och därför är det här projektet extra viktigt, säger Anna.
Elever, pedagoger och ledning på Västerholms Friskola har med andra ord all rätt att vara stolta över sin skola.