Dela artikel

En trygg grundskola att må bra i

Hammarbacksskolan i Vallentuna är en F–9-skola som börjar närma sig 40-årsåldern. Skolan har gjort sig känd för sina fina studieresultat, kompetenta lärare, sin goda stämning och relationen mellan elever och vuxna. Detta är anledningarna till varför så många elever söker sig hit.

Att trygghet är en förutsättning för att man ska må bra och kunna finna studiero är en självklarhet på Hammarbacksskolan. Vuxengruppen (som består av pedagoger, kurator, skolsköterska, vaktmästare och skolledning) tar tag i problem som dyker upp bland eleverna. Det handlar om att utreda, prata samt att ta kontakt med elevens vårdnadshavare.

– Det är alltid en utmaning att skapa trygghet, och ett arbete som alltid pågår. Man måste arbeta på flera plan – både organisatoriskt, med gruppen och individuellt. Det gäller alla skolor, säger Jan Eriksson, rektor på Hammarbacksskolan sedan i höstas efter att tidigare arbetat åtta år som rektor i Sollentuna.

På Hammarbacksskolan, som inkluderar grundsärskola och träningssärskola, har eleverna möjlighet att gå hela grundskolan. Och majoriteten väljer av eleverna väljer att göra det här. Kontinuiteten som uppstår när man kan gå i samma skola från förskolan till nionde klass skapar trygghet. Speciellt för elever med behov av särskilt stöd, för att byta skola leder för dem inte sällan till att behov måste omprövas och åtgärder omformas.

Att implementera digital kompetens för att göra undervisningen ännu bättre är ett av de områden som Jan Eriksson ser utvecklingspotential i. Det kollegiala lärandet är ytterligare ett. 


– Går man medvetet in och studerar varandras lektioner och ger utmanande feedback kan man komma väldigt långt. Det är mycket bra för studieresultaten. Att attrahera nya, engagerade och kompetenta lärare samt att vårda och behålla de vi har är också viktigt för mig.

2016-02-12