Dela artikel

Engagemang och glädje viktigare än expansion

Stora markjobb, lyxvillor eller badrumsrenoveringar. Oavsett uppdrag kan Broddheimer Malmcrona leverera det kunden önskar. Ett uttjatat uttryck kan tyckas, men faktum är att många byggaktörer varken håller tidsplan eller ekonomi. Förmodligen är det just pricksäkerheten som gjort Broddheimer Malmcrona till ett etablerat byggföretag.

För Broddheimer Malmcrona handlar det inte om att växa sig stora, de vill snarare hitta utmaningar i den verksamhet som redan finns. Patric Broddheimer och Göran Malmcrona har båda varit i byggsvängen länge och efter åratal i växande gasellföretag kom de till en punkt där de sökte andra värden än att expandera.
– Broddheimer Malmcronas verksamhet bygger på ett engagemang för våra kunder. För oss är det viktigt att driva igenom våra värderingar i verksamheten. Som att alltid leverera i tid och inom de ekonomiska ramar som satts upp. Tyvärr är det långt ifrån självklart i den här branschen, menar Patric Broddheimer.
I den egna verksamheten kunde duon sätta upp nya riktlinjer. I dag är de en närvarande totalentreprenör som följer sina kunder från början till slut. Det var när de två ägarna bildade familj och hittade andra värden i livet som de insåg att det här med sjudagars arbetsvecka inte längre var receptet till lycka.
– För oss är inte längre det essentiella att expandera. Tvärtom! Vi vill stanna där vi är men utvecklas inom andra områden, poängterar Göran Malmcrona.
Men förmågan att inte expandera tycks ibland vara svår för dessa engagerade företagare med tydliga entreprenörsgener.

2012-12-17