183019 ES1

Ökat intresse för Etiopisk mat

Ethio Star hittar du på Saltmätargatan, en liten bakgata, i Stockholm City. Här samlas många olika nationaliteter för att avnjuta den etiopiska maten som får fler och fler anhängare.

Solomon Assefa startade restaurangen 2003 tillsammans med sin fru. Han är uppväxt i Etiopien och har jobbat på restaurang i hela sitt liv. Han är innovatören som gärna skapar nya rätter. Rätter hans fru sedan gör verklighet av i Ethio Stars kök. 


– Hon är fantastisk på att laga mat, säger Solomon. 


Det etiopiska brödet injera är viktigt för verksamheten de bedriver. Dels för att det är en så viktig del av menyn men också för att Solomon importerar brödet ifrån Etiopien och säljer det till kunder i hela Sverige. Brödet ser ut som en pannkaka och är en form av glutenfritt surdegsbröd bakat på fermenterat mjöl. Det har en alldeles speciell kryddning och Solomon menar att efter ha ätit brödet ett par gånger blir du nästan beroende. Många använder brödet till att äta de etiopiska rätterna med händerna. 


Kryddningen är en väsentlig del av den etiopiska matlagningen liksom varierande hetta i de starka såserna. Kryddblandningen berbere är ryggraden i etiopisk matlagning och Solomon importerar även denna och andra kryddor från Etiopien. Den består av bland annat chillipeppar, paprika, vitlök, kardemumma, bockhornsklöver och ingefära. 


– Köttet är svenskt och det köper vid från Slakthusområdet vid Globen, berättar Salomon. Främst tillagar vi kyckling, nötkött och lamm. En stor del av menyn, runt 15 olika rätter, är vegetariska eller veganska. Vi har glutenfria rätter, laktosfria rätter och allergianpassade rätter. Det finns inga nötter i våra rätter vilket uppskattas av nötallergiker. 


Karakteristiska etiopiska rätter är kryddiga vegetariska grytor, eller köttgrytor. Det serveras även svenska rätter som exempelvis råbiff. Dricka kaffe är också en viktig del i den etiopiska kulturen. Det brukar beskrivas som en ceremoni – hur man bereder och dricker sitt kaffe. 


– Vi bokar många företag till vår festvåning Bakfickan, säger Salomon. Även fester, bröllop och dop. 


Han berättar vidare att nöjda kunder genererar fler kunder. Det är den enda annonsering de använt sig av. Hans leende är stort när han uttrycker sin glädje: 


– Våra återkommande besökare slår sig ned vid borden och säger: Nu är det högtid!

2018-05-07
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies