Eventkunskaper som imponerar
Meramedia kan sedan länge stoltsera med att vara Norrbottens största webbyrå. Sedan företaget startade upp sin eventverksamhet för två år sedan har man fått stort genomslag även inom detta område. Med bas i Luleå hör Meramedia till en av få aktörer som klarar av att arrangera regionens största event.
Det som startade som en byrå för digital kommunikation och systemutveckling står i dag på ytterligare ett ben. Meramedia såg ett behov av en riktigt bra eventbyrå och hämtade in den bästa kompetensen i form av en norrbottning som gjort några yrkesverksamma år i Stockholm. Resultatet blev en succé och listan över spännande samarbeten är lång. Två år i rad har Meramedia bland annat varit eventpartner till Näringslivets Pris som delas ut varje år – och i juni 2013 höll de i trådarna för Facebooks öppningsevent.
– Det finns inte många eventföretag här i regionen som förmår att ta sig an de riktigt stora händelserna. Vår spetskompetens har alltid varit att tänka kommunikativt och det gör vi även inom det här affärsområdet, säger Thomas Andersson, vd på Meramedia.
Bolagets arbete tycks bevisligen stå sig väl i konkurrensen. Näringslivets Pris slog i år alla tidigare rekord och när Haparandabanan skulle invigas en kall tisdag i mitten av januari var häpnadsväckande nog 2 500 personer på plats. Skillnaden mellan framgångsrika och mindre bra event är minst sagt tydlig.
– Det känns givetvis väldigt roligt att kunna slå besöksrekord. När det kommer till våra återkommande kunder gäller det att alltid försöka toppa förra årets händelse, säger Johanna Grimståhl, delägare i Meramedia och ansvarig för eventverksamheten.
På ett och ett halvt år har företagets eventgren gått från en till tre anställda. Ofta är projekten stora – sällan har de färre än hundra deltagare. Inom en snar framtid kommer Meramedia även presentera spännande eventlösningar för tillställningar av det mindre slaget.
– Just nu håller vi på och arbetar fram flera spännande idéer för bland annat kickoffer och företagens jul- och sommarfester. Vi vill integrera en affärsutvecklande och kommunikativ tanke i alla slags event. Det ska inte bara vara en happening utan även ha en genomtänkt grund.
Meramedia vänder sig till företag över hela landet. Kunderna inom både webb- och eventverksamheten kommer från både andra länder och de svenska storstäderna.
– Vi släpper inte vår verksamhet här, säger Thomas. Men visst vore det spännande att på sikt komplettera Luleåkontoret med en etablering söderöver.
Foto: Viveka Österman
2013-08-29
Dela artikel