När Elsa kom till Sverige 2013 hade hon inga planer på att starta företag. Men som alla entreprenörer vet är det svårt att sluta driva företag om man väl har börjat. Bara ett år senare, sommaren 2014, hade hon startat Blåsippa Städservice.
Den verksamheten driver hon fortfarande, men nu under namnet Gulsippa Städservice. Namnbytet till trots är inriktningen densamma: en kvalitets- och servicemedveten städfirma i Göteborg som erbjuder hemstäd, kontorsstäd, skolstäd och flyttstäd.

Start som skräddare
Men det var som skräddare Elsas företagarresa började. Hon var bara 11 år gammal när hon började sy i sina föräldrars firma. När hon var 19 startade hon sitt eget skrädderi. “Jag drev bolaget ända tills jag flyttade till Sverige, det var min dröm och det kändes som att jag var född till det”, berättar hon.
“Jag kände: ‘det här kan jag göra bättre själv!’”
Efter flytten till Sverige såg hon egentligen fram emot att jobba som anställd, men ödet ville annorlunda. “Jag jobbade på en städfirma i ett år och kände till sist att det här kan jag göra bättre själv”, berättar hon. Sagt och gjort. Hon startade Gulsippa Städservice och fick snabbt en stor kundkrets. Hemligheten bakom framgången är en kvalitetsmedvetenhet utöver det vanliga och en stor förståelse för hur man planerar och utför arbetet:
Man måste ha ordning och reda och börja från början. Det är jätteviktigt att planera städningen och göra saker i rätt ordning. Och så måste man vara noggrann och ha ett gott öga för vad som behöver göras.

Hemstäd, flyttstäd och kontorsstäd – och mycket mer!
Idag mer än tio år senare städar Gulsippa hos privatpersoner, företag och kommunala verksamheter som skolor. Man erbjuder hemstäd, skolstäd, flyttstäd och kontorsstäd, men också flera andra tjänster som, storstädning, hantverkshjälp och sömnad.
Kundnöjdhet, noggrannhet och servicekänsla
Elsa driver Gulsippa Städservice med kundnöjdhet, noggrannhet och servicekänsla som ledord. Den personliga kontakten med kunderna är jätteviktig, förklarar Elsa. De flesta kunderna hittar till Gulsippa tack vare rekommendationer. Det ser Elsa som ett bevis på att de lyckas leva upp till kundernas höga kvalitetskrav.
Hemstädning och flyttstädning är vår stora styrka. Vi är noggranna och gör alltid det lilla extra för våra kunder och är måna om att de ska känna sig nöjda med vårt arbete. Vi har välutbildad personal och naturligtvis kollektivavtal. Det är så vi skapar trygghet, genom att alltid leverera kvalitet och alltid vara mottagliga för feedback och vara beredda att förbättras.

Så hittar du den bästa städfirman
Som i de flesta branscher svämmar städmarknaden över av olika aktörer och företag. Det är inte lätt att hitta rätt, särskilt om man ger sig ut på marknaden för första gången. Hur ska man egentligen tänka som kund? Enligt Elsa är svaret enkelt. Först och främst: stirra dig inte blind på priset, utan fokusera på helheten och vad du får för pengarna.
Det är lätt att fokusera på priset, men det är ju med städning som det är med allt annat – man får vad man betalar för! Jag skulle rekommendera alla som letar efter en städfirma att anlita att gå mer på rekommendationer och vad tidigare kunder säger, istället för att välja det billigaste. Det är så man hittar kvalitet!

“Du får personligare service hos en mindre städfirma!”
Men tänk också på företagets storlek, poängterar Elsa avslutningsvis. Det är verkligen inte säkert att störst också är bäst. Det kan snarare vara tvärtom, resonerar hon.
Fördelen med att anlita en mindre städfirma är att du som kund får direktkontakt med företagets ägare, det vill säga den som bryr sig allra mest om att jobbet blir gjort som det ska. Och så får du träffa samma städare varje gång – det skapar stor trygghet!