156103 TM

Favoritstället för alla smågenier

Tekniska museet har en rad olika utställningar som vänder sig till skolungdomar och tanken är att dessa ska vara användarvänliga för en så bred grupp som möjligt. ”Det ska vara 100 procent för alla och tillsammans”, säger pedagogen Tomas Ribba.

Tekniska museet har varit med länge i gemet. Sedan 1923 närmare bestämt. Denna spännande och konstant föränderliga verksamhet består av fyra våningar – samt en källarvåning med gruvutställning. Och sedan starten har miljontals nyfikna besökare i alla åldrar letat sig ut på Gärdet till Museivägen 7. Gemensamt för dessa är att de vill se, känna och förstå samhällstekniken.
Här finns 45 stationer fördelade på en 10 000 kvadratmeter stor yta, med både fasta och temporära utställningar. Dessa är anpassade för såväl familjer som elever i grund- och gymnasieskolan. Målet är att alla ska kunna göra minst några av dessa aktiviteter, oavsett funktionshinder.
Hur får man egentligen en bra idé? Och hur kan den konkretiseras och bli något som fler kan ta del av? Utställningen MegaMind reder inte bara ut dessa frågor, utan gör det på ett roligt och underhållande sätt. Här kan besökarna se världen genom andra djurs ögon, vråla ut i skrikrummet, mäta ljudnivån och jämföra den med andra ljud– samt vila efter alla intryck.
I Spegelskogen kan man reflektera över sakernas tillstånd och i Framtidslabbet får besökarna bekanta sig med sensor- och programmeringsteknik samt hur vardagen kan göras smartare, roligare och mer hållbar.

Skolverksamheten har alltid funnits här på Tekniska museet, men ökat ordentligt under de senaste åren.
– När jag började gjorde vi kanske 500–600 workshops per år. I dag gör vi drygt 1 300. Behovet har ökat och det har kommit in nya delar i läroplan som säger att teknik ska vara ett eget ämne. Många lärare och förskolelärare är väldigt duktiga, men har inte teknik som inriktning. Då kan vi hjälpa till, säger Tomas Ribba, som är lärare i grunden men halkade in på Tekniska Museet på det berömda bananskalet.
Hit kommer framför allt klasser från Stockholm och Mälardalen, men faktiskt även resten av landet. Tomas Ribba råder dock lärarna att förbereda sig innan besöket för att få ut det allra mesta av det.
– Det gäller att fråga sig vilka behov man har som inte går att lösa på skolan. Vill vi till exempel fördjupa oss i programmering, uppfinningar eller teknikhistoria? När man vet det är det bara att boka på nätet.
Men möjligheten att förbereda sig går längre än så. Tekniska Museet har tagit fram utbildningsunderlag som ger förkunskaper som gör att man får ut det allra mesta av besöket. 

2015-10-20
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies