Dela artikel

Finner elevernas lust att lära

Montessori handlar i grunden om att barn har en egen drivkraft och att pedagogerna ska hitta denna lust att lära. Det menar man på Haninge Montessoriskola – en liten skola som föräldrar väljer för att verksamheten står för trygghet för barnen.

I Haninge finns en liten för- och grundskola med en åldersintegrerad verksamhet. Här på Haninge Montessoriskola får alla barn utvecklas i sin egen takt. Förskolan har drygt 20 barn, förskoleklassen 11 och på skolans årskurs 1–5 går 45 elever. Klasserna är små och lektionerna tysta vilket skapar en bättre inlärning. Totalt arbetar tolv personer här.
– Vår verksamhet handlar om trygghet. Vi är en liten skola som kommer fortsätta vara det, och kommer aldrig bli en skola med 900 elever. Jag tror att många föräldrar väljer oss just av den anledningen – att vi står för trygghet för deras barn, säger läraren Maria Renberg och tillägger:
– Vi kan säga vad ett barn gjort under dagen och vet mycket om eleverna generellt. Här möter vi dem på den nivå de befinner sig på. Och det handlar om ömsesidig respekt.

Här får eleverna chans att själva styra över vad de vill fokusera på, till exempel under tretimmarspass då alla avbrottsfritt hinner komma igång och hålla på ett tag i sin takt. Barnen lär sig strukturera sig väldigt tidigt. Montessoripedagogiken kännetecknas av att eleverna får mycket frihet och ett stort spelrum.
– Men det handlar inte att barnen får göra precis vad de vill, utan att de får göra vad de vill inom vissa bestämda gränser. Även vi följer läroplanen. Bakom friheten har vi en väldigt styrd verksamhet, menar läraren Denise Heath Nyberg.
Haninge Montessoriskola vill fortsätta vara små, framför allt för att barnen även i framtiden ska få känna sig trygga. Barnen ska nå sina kunskapsmål och gå ut skolan med bra resultat.
– Även om vi ofta får höra att vi gör ett bra jobb från föräldrar strävar vi alltid efter att göra ett ännu bättre arbete. Man kan alltid bli lite bättre.

2013-11-07