155039 KJ

Fokuserar på det positiva hos dig

Hos Koppjärk Hälsocenter i Rättvik finns inget primärt vinstintresse. I stället gäller det för den ekonomiska föreningen att få sina besökare att må bättre genom friskvård, goda råd, tester och bekräfta det du faktiskt gör bra.

Omkring 1998 hade ett gäng sjukgymnaster och arbetsterapeuter i Rättvik fått nog. Gruppen tyckte det diskuterades för mycket mellan kommunen och landstinget om vems ansvar det var att hjälpa patienterna. Som svar på det startade de med hjälp av Allmänna Trygghetsfonden ett projekt på tre år som senare utvecklades till den ekonomiska föreningen Koppjärk.


I dag jobbar föreningen nästan uteslutande med friskvård för sina många kunder i Rättviksområdet. Koppjärks sätt att jobba skiljer sig även detta från andra liknande verksamheter.
   – Den grundläggande tanken är att kunna bekräfta det du gör som är bra. I stället för att söka efter det som är dåligt som är så lätt att göra. Vi vill ge det friska en stor plats i diskussionen, säger verksamhetschef Gusse Bjernulf och förtydligar:


   – Det blir lättare att känna sig nöjd med sin förändring än att bara få en stämpel att vissa saker är åt skogen.

Föreningen arbetar med såväl privatpersoner som företag. Koppjärk är visserligen baserat i Rättvik men kan i princip göra jobb var som helst. En stor del av arbetet går ut på att göra olika hälsotester som visar vad en person gör bra, men även kan behöva jobba vidare på.


Grunden för hela Koppjärks hälsoarbete utgår från vad Gusse kallar hälsotriangeln. Här får kunden prata om sig själv som individ (hörn ett), sitt sociala nätverk (hörn två) och situationen på jobbet (hörn tre).
   – Man måste få balans i de tre hörnen. Man ska ge och ta lika mycket energi och värdera det jag vet att jag mår bra av, säger Gusse.


Det räcker oftast att göra små förändringar som att byta kvällsmackan mot en banan för att bli lite friskare och må lite bättre menar han.
   – Med små förändringar når vi lättare ett långsiktigt resultat, säger Gusse.

2015-08-25
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies