Dela artikel

För en lyckad språkutveckling

Små grupper, mycket tid, specialutbildad personal med rätt kompetens och täta möten med logoped. Språkenheten på Stenebergsgårdens förskola har alla resurser som krävs för att kunna uppfylla behoven hos barn med språksvårigheter. ”Barnen har rätt att få det, det är en nödvändighet”, säger förskolechef Karin Sundell.

Brynäs och Nynäs förskoleområde har en rad olika förskolor och en del av dem kan erbjuda specialinriktningar. Det rör sig bland annat om Nattis för barn som behöver omsorg på obekväm arbetstid, hörselavdelning för barn med hörselnedsättning eller föräldrar som använder teckenspråk hemma och en språkenhet för barn med försenad språkutveckling. Det senare finns på Stenebergsgårdens förskola.

På språkenheten finns åtta platser för barn som regelbundet går hos logoped. Här går barn från hela Gävle kommun som har svårigheter att uttrycka sig och ta in språket. På Stenebergsgården har de möjlighet att möta logoped flera gånger i veckan, till skillnad mot någon gång i månaden om de går i vanlig förskola.
– Dessutom får de träffa logopeden i förskoleverksamheten, det är en otrolig satsning. Vi jobbar i små grupper, vilket ger barnen den tid de behöver och arbetar också med tecken som alternativ kommunikation, berättar Karin Sundell som är förskolechef för Brynäs och Nynäs förskoleområde och har direktansvar för Stenebergsgården.

Söktrycket var hårt när förskolan sökte pedagoger och Karin och hennes medarbetare kunde välja ut de allra bästa för uppdraget.
– Det är bara förskollärare som arbetar här och de fortbildas kontinuerligt. Att vi har samma personal är viktigt för oss, kontinuiteten gör så mycket för språkutvecklingen. Den satsning som kommun och landsting nu gör så att det är möjligt att ha en logoped i verksamheten är otroligt lyckad. När man träffas dagligen blir det en helt annan sak och dessutom lär förskollärare och logopeder mycket av varandra.

Genom förskolans andra avdelning Ugglan, som har barn utan språksvårigheter, finns möjlighet till utveckling och goda förebilder för barnen på språkenheten.
– Vi knyter an med några av barnen på Ugglan. Annars är det lätt att barn med språksvårigheter hamnar i skymundan i för stora sammanhang, poängterar Karin.

2012-10-31