Optikern Lars Wulfing startade SportOptik 2003. Innan dess hade han bland annat jobbat som produkt- och säljchef på Johnson & Johnson, divisionschef på Bausch & Lomb samt tio år på privat ögonklinik. Kunskaperna är lika djupa som breda, något som fjolårets utmärkelse till årets optikbutik liksom det faktum att många optiker rekommenderar SportOptik för sina kunder, är ett kvitto på.
Alla är olika och har olika behov. Den första fråga som Lars Wulfing, som själv är en multisportare av rang, ställer till kunden är vad glasögonen ska användas till. Sedan kommer följdfrågorna som handlar om förhållandena runtomkring utgångsläget. Det kan handla om ljus, vind och vilken syn som krävs i sammanhanget.
Här finns allt, från dubbel- och trippelslipade cyklop till simglasögon med prismor och styrkor och skidgoggles med speciella insatser i.
Här utgörs kundkretsen, som kommer från hela Norden, till viss del av professionella elitidrottare men majoriteten är gruppen med nyligen utflugna barn.
– De har börjat tänka på sig själva igen och spelar bland annat golf och cyklar i Italien. Oftast behöver de styrka för långt och nära håll, och vill inte ha kontaktlinser, berättar Lars Wulfing.
Nätkunderna blir fler och fler. Jo, det är fullt möjligt att beställa sportglasögon på nätet. Man skickar in sitt recept, väljer båge, får den hemskickad för översyn och godkännande och när man hittat rätt båge kan man oftast lösa resten via mail eller telefon.
– Det går alldeles utmärkt. Vi gör även progressiva på distans.