Individanpassad assistans
Efter att länge ha arbetat med barn på en skola speciellt inriktad på funktionshindret autism började Magnus Eriksson fundera på vad som händer med barnen när de ska ut i vuxenlivet. Tankarna resulterade i ett renodlat assistansföretag med autisminriktning – Bättre Assistans i Norr AB.
– Jag satt en kväll på skolan och pratade med en förälder till ett barn som var orolig för vad som skulle hända när hon slutade där. Vilken omsorg de skulle välja och hur hon skulle kunna upprätthålla allt hon lärt sig under tiden hon varit på skolan, berättar Magnus Eriksson som är verksamhetsansvarig för Bättre Assistans i Norr AB i Boden.
Han kom på idén om ett assistansbolag enbart inriktat på personer med autism och berättade om idén för kollegan Arne Rocklin. De bestämde sig för att starta företaget och tillsammans med ytterligare en kollega, Johan Norén, blev det verklighet 2009.
– Lever man med autism och blir erbjuden gruppboende tillsammans med personer som har helt andra funktionshinder kan det medföra ett svagare fokus och utrymme för den individuella pedagogiken. Färdigheter som lärts in i tidig ålder på skolan riskerar därmed att försvinna. Vi erbjuder i stället personlig assistans som bygger vidare på samma pedagogik som skolan har, förklarar Johan Norén, assistanskoordinator i företaget.
Trion menar att personer med autism är olika individer, men gemensamt är att de behöver rutiner och förtydligande i vardagen för att fungera på bästa sätt. Arbetet sker dagligen ofta genom text eller bilder, medan andra behöver ha verbala instruktioner.
Saker som är självklara för oss andra, som att gå och handla mat eller att klä på sig, kan för dessa personer innebära många moment som ska gås igenom för att klara av situationen.
– Det är viktigt att personalen som arbetar med våra kunder hela tiden har god medvetenhet om det. Det finns därför alltid särskilda instruktioner för hur allt ska utföras så att all personal gör på samma sätt, förklarar kvalitetsutvecklare Arne Rocklin.
Alla tre kollegor har en lång erfarenhet inom omsorgen, i synnerhet inom autism. Skolan de tidigare arbetade på använde en speciell pedagogik kallad T.E.A.C.C.H som handlar om att lära för livet. Den används nu även inom assistansen och all personal i företaget fortgår utbildningar i sättet att arbeta.
– Vi gick utbildningen för 15 år sedan och har under åren själva hållit i utbildningar i modellen för andra. I dag kommer samma personer som lärt oss tidigare och lär vår personal samma saker. Pedagogikens grunder är likadan nu som då och anpassas alltid efter individens behov där verksamheten bedrivs, tillägger Johan.
2012-12-14
Dela artikel