Dela artikel

Förändrat beteende ger ny kraft

Oavsett vilka problem vi har och vilket obehag vi känner vill vi oftast ha snabb hjälp för att minska eller bli av med symtomen.

– Människor tar ofta till kortsiktiga lösningar för att komma till rätta med ett problem eller en svårighet säger socionomen, KBT-terapeuten och mindfulnessinstruktören Birgitta Sterner på LB Leksand AB.


Som exempel kan nämnas att återkommande välja att ta smärtstillande medicin vid spänningshuvudvärk, undvika situationer som framkallar ångest, ta sömntablett vid sömnproblem, samt att alltför ofta välja bort att tillgodose sina egna behov för att kunna behålla eller återfå hälsan.
   – Via Kognitiv Beteendeterapi (KBT) kan vi istället få hjälp med att analysera vad som vidmakthåller problemet och därefter komma fram till förslag på vad man själv behöver förändra för att nå långsiktiga lösningar, menar Birgitta.


Olika diagnoser och symtom kräver olika KBT-tekniker. Birgitta har erfarenhet av att KBT, samt vid behov mindfulness, kan vara till en hjälp för att uppnå en förändring och återfå hälsan.
Birgitta Sterner inledde sin karriär som kurator på Leksands vårdcentral där hon byggde upp verksamheten från grunden samt drev flera projekt inom stressrelaterad ohälsa. Hon var även pionjär som mindfulnessinstruktör inom Primärvården i Sverige i början av 2000-talet.
   Under årens lopp har Birgitta Sterner hjälpt många personer att bli kvitt sin stressrelaterade ohälsa där symtom såsom ångest, depression, muskelsmärta eller sömnproblem vanligtvis ingår. För att veta om mindfulness fungerar på en själv måste man däremot vara beredd att prova metoden.
   – Långvarig stress leder till ”skador” i hjärnan t ex minnesstörningar. Forskningen har bevisat att Mindfulnessträning leder till återhämtning eller läkning av hjärnan. Det går inte att ”läsa” sig till att förstå hur KBT och mindfulness skulle kunna påverka just dig och din vardag, säger Birgitta.


För att öva upp förmågan att fokusera krävs minst 10 minuters träning sex dagar i veckan. Forskning har visat att resultat kan visa sig redan efter åtta veckor. Genom mindfulnessträning förbättras förmågan att hantera möten, kommunikation och mejl utifrån de olika perspektiv som är grunden i mindfulness. Nämligen fokus, närvaro, tålamod, glädje och empati både mot sig själv och gentemot andra.
   – Alla kan känna sig stressade, nedstämda eller ha ångest ibland. Om man däremot medvetet börjar undvika att göra saker man tycker om och inte orkar umgås med sina vänner, eller har svårt för att sova, bör man söka hjälp. På LB Leksand AB erbjuder vi KBT-behandling både i grupp och individuellt, avslutar Birgitta.

2014-09-30