Förbättrar din vardag
Att folk ska ha tillgång till friskt och gott vatten och enkelt kunna bli av med sitt avfall är något som Dala Vatten och Avfall AB jobbar för. Man har riktat in sig på att öka servicen inom dessa samhällstjänster, vilket också syns i kundundersökningarna. Dalarnas mest uppskattade återvinningscentral finns i Leksand och flera av bolagets andra ÅVC:er ligger i topp.
Dala Vatten och Avfall grundades år 2007 då Rättvik, Leksand och Gagnefs kommuner beslutade att starta ett gemensamt samordningsföretag för sina VA- och avfallsverksamheter. Några år senare valde även Vansbro att ansluta sig till systemet. Successivt har kommunerna satt upp mål för företaget och senaste analysen visar att alla målen blivit uppfyllda med råge. Det blir därmed lätt att dra slutsatsen att denna sammanslagning har blivit en lyckad affär för såväl kommunerna som invånarna.
Med ca 160 vattenprover per kommun och år hålls kvaliteten på dricksvattnet under kontroll.
– Jag kan lova att vårt kommunala vatten är avsevärt bättre än i en egen brunn, menar Örjan Furn, vd för Dala Vatten och Avfall.
Man arbetar förebyggande för att i samhället minska avfallsmängder, öka motivationen för återvinning och förståelsen för farligt avfall, och med så kallat uppströmsarbete, för att skydda grundvattnet och öka renheten i det vatten som spolas ner i avloppen.
Dala Vatten och Avfall strävar dessutom efter att uppfylla de internationella miljömål som är satta och då återvinningscentralerna i Leksand och Rättvik är bland de bästa i Dalarna kan man enas om att de är på god väg.
– Många av våra kunder trivs så bra på återvinningscentralerna att de ber oss öppna ett café, berättar Örjan och skrattar.
Han är mån om att fortsätta att utveckla verksamheterna och har flera stora förbättringsprojekt planerade de närmsta åren. Det projekt som ligger närmast i tiden börjar redan i höst och innebär en omfattande ombyggnation av Rättviks reningsverk för en kostnad av 60 miljoner kronor. Därefter följer en liknande ombyggnad av reningsverket i Leksand.
Kundernas nöjdhet har ökat markant under de senaste åren, och även personalen trivs på företaget. Dala Vatten och Avfall AB har för ett par år framöver ett stort rekryteringsbehov och Örjan uppmuntrar dig att läsa mer om rekryteringen på företagets hemsida.
2014-09-30
Dela artikel