Markus Aujalay
Sveriges tuffaste matjury är epitetet på juryn i Sveriges Mästerkock. Markus Aujalay är domaren som ger mästerkockarna mardrömmar.
RiskPoints affärsidé går ut på att förmedla försäkringslösningar till stora och medelstora företag. Företaget fungerar som en agent till flera olika internationella försäkringsbolag och så kallade ”Lloyds Syndicate” från den engelska försäkringsmarknaden Lloyds i London.
– Det finns ganska stora tunga försäkringsbolag som erbjuder en försäkring och ett stort kapital. Bakom kunden ligger det sedan upp till 500 olika försäkringsbolag som syndikerar detta, säger Agnetha Estwall, managing director på RiskPoint i Sverige som tidigare jobbat på flera stora försäkringsbolag.
Hon tillägger:
– Det här är varken transparent eller kostnadseffektivt! Vi såg i stället att vi kunde sälja samma sak och distribuera den på ett mer kostnadseffektivt och transparent sätt.
RiskPoint har sedan starten blivit en framgångssaga och arbetar i dag till exempel med alla de stora bankerna. En ytterligare anledning till framgång är, enligt Agnetha, att företaget inför varje ny produkt eller nytt samarbete med försäkringsbolag gör en grundlig research och analys.
– Då är vi väldigt stränga med att det ska finnas en plan helt enkelt, och den ska innehålla allt det man kan tänka sig kan hända inom de närmsta fem åren. Det ska dokumenteras att vi kan göra det här, att det är en god affär. Vi är väldigt öppna för dessa förslag, men vi har haft några sådana som tyvärr stupat på grund av dessa inte varit helt genomtänkta, säger Agnetha Estwall.
Även om RiskPoint främst riktar sig till stora och medelstora företag har försäkringsagenturen börjat bygga upp en ny produkt som riktar sig mot en något annorlunda marknad.
– Alltså mera mot privatpersoner, reseförsäkringar, utlandsstudenter. Det är en affär vi lanserar som har påbörjats i Danmark och kommer i Sverige 2014, säger Agnetha Estwall.
RiskPoint hoppas växa i framtiden, men inte på bekostnad av att tappa sin snabba service, nöjda kundbas eller sin grundläggande affärsidé.
– Målet är mycket att skapa det bolag som vi vill. Vi har arbetat allihop i stora företag och alltid haft en massa synpunkter på hur det borde göras. Nu har vi möjlighet att göra det från början. Det sitter nog i allas DNA, säger Lars Danielsson, senior underwriter på RiskPoint i Sverige.
Sponsrade artiklar
Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.