Dela artikel

Framgångsrik hemservice som säljer tid

Elviras Hemhjälp & Städ har hämtat sitt namn från seriefiguren 91:an Karlssons käresta – en både glad och ordningsam kvinna. Något som speglar företagets verksamhet. Här hjälper man sina kunder med allt möjligt, från hemstädning till ett besök hos frissan, genom att sälja tid.

Grundidén till Elviras Hemhjälp & Städ var vid starten 2009 att hjälpa äldre personer med det mesta genom att erbjuda en trevlig och mångkunnig personal. Kunden får därmed bestämma själv vad hon eller han behöver hjälp med.
– Vår princip är att kunden köper timmar av oss, sedan hjälper vi till helt utifrån deras önskemål. Det kan vara allt från att laga mat eller städa till att gå ut med hunden eller putsa silvret, säger Ann Weinefalk som grundade företaget ihop med Marie Weinefalk, Maria Bergström och Ann-Sofie Bäckström.
Den flexibla inställningen efterfrågades så småningom även av andra, inte minst personer mitt i livet med för lite tid över till vardagens hushållssysslor. I dag har personalens arbetsuppgifter breddats ytterligare och innefattar exempelvis läxhjälp och hämtning på dagis.
– För oss är det otroligt viktigt att vi matchar våra medarbetare med rätt kund, personkemin måste stämma. Gör den inte det byter vi ut personalen till någon annan som fungerar bättre, säger Cecilia Thomsson som arbetat på Elviras Hemtjänst & Städ i drygt ett och ett halvt år.
Företaget har sedan starten lyckats bibehålla stora delar av personalen. I dag är man totalt 28 personer mellan 17 och 65 år.
– Alla är tusenkonstnärer med hög social kompetens. Här räcker det inte om man bara kan städa, säger Cecilia.

2012-11-05