EM_Imperium-Bil_01

Från mat till motor

Att bygga upp en bra relation med en kund och ha ett lagom antal bilar i lager i en trygg och personlig miljö är saker som den tidigare kocken Fredrik Pfeiff tycker är viktigt. Själv skulle han inte vilja bli stressad av att tvingas köpa en bil, vilket kan hända när man som spekulant kommer in i en stor bilhall och blir kringgärdad av bilförsäljare.

Fredrik Pfeiff började med bilar eftersom han verkligen ville detta. När han tidigare arbetade med bilrekond under fyra år, lärde han känna många bilhandlare och på så sätt blev han mer och mer sugen på att själv gå över till bilförsäljning. 


Egentligen kommer han från restaurangbranschen och har alltid som kock gillat att laga god kvalitetsmat. Han har drivit både café och restaurang i Stockholm.


Varför bytte du bransch?

– Jag kände att det blev för mycket massproduktion av samma maträtter vecka efter vecka, så glädjen försvann till slut. Istället ökade min glädje för att jobba med bilar, det intresset har alltid funnits i grund och botten, och nu känner jag att jag åter i liten skala åter kan ge kvalitet och personlig service åt de som köper bil, förklarar Fredrik.


– Jag vill inte bli en ”biljätte” med ett stort lager på 100-tals bilar och bara ”kränga bilar” i kvantitet, utan ha ett litet mindre lager med handplockade bilar av olika slag. Jag vill med glädje lägga tid på varje kund, summerar Fredrik, som dock fortsatt njuta av att laga extra god mat fast numera innanför hemmets väggar.


Säljer främst 5-6 år gamla bilar

Fredriks bilfirma fick namnet Imperium Bil och öppnade 2015 i lokaler i norra Stockholm. Från att den första tiden fått in standardbilar, har det mer och mer gått över till att omfatta premiumbilar. En naturligt följd av Fredriks filosofi av att kunna stå för det man säljer och kunna lova en bil som verkligen är vad som förväntas av en bil.


Viken typ av bilar säljer du?

 – Jag säljer helst bilar som är max fem, sex år år gamla och har gått runt 6 000-7 000 mil. Då är det fortfarande en mycket bra bil man får för pengarna. Kunden förväntar ju sig att en bil inte ska krångla på länge efter att man köpt den och jobbar man med äldre bilar finns alltid de riskerna. En bil är ju inte en evighetsbil och man vill att alla kunder ska vara lika nöjda med sina bilinköp, oavsett modell, menar han.


”Prova på försäkring”

Fredrik har haft många familjefäder, som har det bra ställt ekonomiskt som köpt familjebilar av det dyrare slaget, som kunder. De är kvalitetsmedvetna märker han.


Då han säljer flera bilar som nästintill är nya gäller ju förövrigt bättre garantier och försäkringar som köparen kan ta del av. Som en ”prova på-försäkring”, där kunden kan testa att gratis ha helförsäkrat under två veckor och därefter välja hur han eller hon vill fortsätta försäkra fordonet.


Något som skiljer dig från andra bilförsäljare?

– Att jag lägger stor vikt vid kundservicen, mottagandet och hela upplevelsen av att komma hit. Jag vill inte att bilköparna ska känna att det är tidspressat att köpa bil. En bil är ofta den näst största investeringen man gör i livet efter bostad.


– Jag gör gärna en kundanalys. Det råder ju olika förutsättningar i valet av bil och modell beroende på hur familjen ser ut, var man bor och så vidare. Olika tillbehör kan vara avgörande, beroende på var och hur man bor, så att kunden ska få ut det mesta möjliga av sin nya bil, avslutar Fredrik Pfeiff på Imperium Bil.


Bildtext: Till höger Fredrik Pfeiff med kollegan Arian Amen.

Läs mer...

2021-03-05

Våra bilar
EM_fobab_01

Snickare och entreprenör med bred kunskap

Artikel Med stor flexibilitet utför Fobab alltifrån små till större uppdrag åt många företagskunder i Stockholm. Alla uppdrag utförs med stort engagemang och för dem är ingenting omöjligt.
EM_Ho¨glandets Markis & Persienn_01

Höj inomhuskomforten med specialanpassade solskydd

Artikel Höglandets Markis & Persienn har inte bara ett brett utbud av solskydd för både in- och utsida, de kan också utforma skräddarsydda lösningar. Solskydden de erbjuder är dessutom både snygga samt hållbara...
  • IMPERIUM BIL
  • Tel: 08-121 442 45
  • Adress: Fågelsångsvägen 11, 186 42 Vallentuna
Holknekt_webb3

Per Holknekt

Från brädan till scenen

_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom skönhetsimperiet

Professionell hudvård online

EM_marcus-aujalay_02

Markus Aujalay

Sveriges tuffaste matjury är epitetet på juryn i Sveriges Mästerkock. Markus Aujalay är domaren som ger mästerkockarna mardrömmar.

Arkiv

© 2021, Enterprise Magazine