Dela artikel

Gäster och krögare hos Harrys – alltid i gott sällskap

96 procent av den svenska befolkningen går på restaurang minst en kväll om året, hälften en gång i månaden. Restaurangkedjan Harrys har gjort en studie om svenska folkets krog- och restaurangvanor för att förstå framtiden.

Harrys är ett svenskt restaurangkoncept med rötter i Falkenberg. Namnet anspelar på en livsmedelshandlare i Falkenberg, en köpman från det gamla gardet som sedan länge gått i graven. Han som kände alla på orten och erbjöd en naturlig samlingsplats för socialt umgänge och skvaller. När den första Harrys-restaurangen slog upp portarna 1993 vid Rådhustorget i Falkenberg var det just den känslan som eftersträvades, en mötesplats med vällagad mat, i gott sällskap.


Niclas Möller, engagerad och vältalig vd beskriver den 26 år långa resan som Harrys gjort.

      – 26 år betyder att tonårstiden sedan länge är förbi. De stora misstagen är gjorda och konceptet har mognat. Det halländska ursprunget har präglat hela Harrys historia och vi har kvar den anknytningen. De krögare som spred ut sig över landet tog med sig grundvärderingarna, den familjära känslan, välkomnandet, gästtillfredställelsen och tryggheten i konceptet.


Harrys är ett franchisekoncept som har vuxit i sin egen naturliga takt. Mer baserat på kundernas efterfrågan än ett behov av att maxa sin ställning på den svenska marknaden.

     – Vi erbjuder ett öppet, varmt och inkluderande system. Även inom franchisefamiljen råder en välkomnande atmosfär med stark gemenskap och en äkta vilja att dela med sig av lärdomar och erfarenheter. Där är vi starka, säger franchiseansvarige, och operativ chef, Marcus Biström.


Harrys bejakar sitt svenska ursprung och Niclas beskriver restaurangkonceptet som ett svenskt brasserie som är ganska okrångligt. Restaurangbranschen är föränderlig och kraven att hänga med i trender och samhällsutveckling är stor.

Tillsammans med Kairos Future har företaget släppt krog- och restaurangbranschens första trendrapport. En studie om beteenden, attityder och värderingar som formar morgondagens gäster samt hur dessa beteenden troligen kommer att påverka branschen.

     – Vi ser ju tydliga beteendeförändringar och nya trender som påverkar hur vi umgås idag. Vi har exempelvis sociala medier, dejting-appar, krav på hållbarhet, närproducerat och vegetariskt eller veganskt, säger Niclas. Gäster idag har en helt annan medvetenhet och kräver att veta vilken producent som har levererat råvarorna till våra kök. Idag är det även större fokus på alkoholfria alternativ, eller att vinet är ekologiskt och gjort på en speciell druva. Vi hänger med i den här utvecklingen och utvecklar konstant konceptet så att vi kan leverera idag det vi vet att vi behöver för att finnas även i morgon.


En trygghet som vd Niclas Möller och franchiseansvarige Marcus Biström är mycket måna om att alla Harrys krögare ska känna. Att alla är ett team och bemöter varandra som ett team, med en väldigt stark närvaro av support från huvudkontoret. En krögare i gott sällskap.



Vad är det som är unikt med att vara krögare i Harryskedjan?

 

Det unika med att vara en Harryskrögare är den härliga familjekänslan, vi är en enda stor familj! En familj som finns där och som kan ge feedback. Man strävar ju alltid efter att bli en bra ambassadör som stärker vårt varumärke Harrys. Den stora förmånen är också att vi alla är individuella krögare med olika kompetenser. Ingen människa är bäst på allt, men tillsammans kan vi ta våra kunskaper och erfarenheter till ett vinnande koncept. På Harrys har vi olika forum där vi krögare kan vara med och påverka, vi har exempelvis forum för mat, vin, nöje etcetera. Då kan vi som har mer kunskap hjälpa andra, säger Linda Åhman, krögare på Harrys i Västervik.


2019-05-28