Det kullerstensklädda Gamla torg är Ljungbys historiska hjärta. Runt torget ligger vackert bevarad äldre bebyggelse. I ett av dessa hus, uppfört i början av 1800-talet, finns Gästgivaregården. Där har den legat sedan huset var nytt år 1820. Men långt tidigare, redan på 1600-talet, öppnade den första gästgivaregården just här. Det är inte många svenska restauranger som kan stoltsera med en lika lång historia.
Ett förvaltarskap
Idag är det äkta makarna Christian och Marielle Hallberg som axlat ansvaret att med varsam hand styra Gästgivaregården mot framtiden. Att driva en restaurang med så mycket historia att förvalta är en grannlaga uppgift som kräver både kunskap och fingertoppskänsla. Det gäller att utveckla och förnya, utan att förlora kontakten med allt som varit bra i det förflutna.
“Det var bara Gästgivaregården som gällde!”
Men vi tar historien från början. År 2011 hade Christian jobbat som kock i tio år, varit köksmästare på Scandic och arbetat med restaurangkonceptutveckling inom Scandic hotels.
- Jag hade sagt det att om jag någonsin skulle flytta hem till Ljungby igen så vore Gästgivaregården det enda stället att ta över driften på, berättar han.
Fast några planer på att göra det fanns inte. Istället gjorde han sig redo för att påbörja en ny karriär till sjöss. Men plötsligt en idag kom ett erbjudande.
Ett vägval som ledde framåt
- Vi stod inför ett vägval i livet när vi blev kontaktade av han som drev Gästgivaregården på den tiden, berättar Marielle.
- Vi hade sökt nya jobb båda två och precis fått veta att vi var gravida med vårt andra barn, och vi vet fortfarande inte vem som tipsade den tidigare ägaren om oss. Christian berättar vidare:
Jag avskräcktes först av allt pappersarbete, men då var det Marielle som sa att om jag ville fortsätta jobba med gästerna, utveckla matkonceptet och driva restaurangen så skulle hon sköta administrationen.
Hårt arbete och engagemang ger resultat
På den vägen var det. De tog sig an utmaningen tillsammans och byggde verksamheten på sina respektive styrkor. Nu är det 13 år sedan. Med hårt arbete, engagemang och öga för detaljer har de gjort Gästgivaregården till en både älskad och välbesökt mötesplats.
- Vi gör i princip allting själva – från bokföring till marknadsföring – och en av oss är i princip alltid på plats och redo att möta gästerna, berättar Marielle. Det är jätteviktigt att de känner sig sedda och bekräftade.
Tre ben skapar Gästgivaregården
Redan från start var det självklart att historien skulle spela en viktig roll för verksamheten. Så måste det ju bli när man driver en restaurang som Gästgivaregården, där själva byggnaden i sig är ett kulturminnesmärke. Alla renoveringar har gjorts varsamt och i samråd med stadsarkitekten.
- Våra tre ben är vällagad mat, omtänksam service och en spännande, historisk miljö, förklarar Christian och fortsätter:
När vi har koll på den balansen, då blir det Gästgivaregården. Jag brinner för det genuina mathantverket och hur man kan skapa nya smaker och kombinationer som fungerar med den svenska husmanskostens traditioner och historia. Det är så jag utvecklar våra menyer.”
Framtid och historia i förening
Men det historiska måste naturligtvis samexistera med framtiden för att verksamheten ska fungera. Det vet Chistian och Marielle mycket väl.
- När vi tog över var gästgiveriet en inarbetad lunchrestaurang som sällan hade öppet på kvällarna, förlkarar Christian. Det gjorde att det fanns en ström av gäster dagtid, men vi har fått jobba aktivt med att etablera oss som en restaurang även på kvällarna.
Marielle fyller i:
Vi har öppet för lunch måndag till lördag och öppet kvällstid för sällskap som är större än åtta personer och förbokar vår trerättersmeny, så det är mycket företag som kommer varje vecka, men också privatpersoner. Och nu under sommaren har vi börjat ha öppet fredagskvällar också. Dessutom planerar vi temakvällar med mat och dryck i centrum. Och förstås har vi julbord!
Målet: “Vi ska alltid vara nummer ett!”
Så hur ser då framtiden ut för Gästgivaregården? Christian och Marielle har inte tänkt vila. Att luta sig tillbaka och nöja sig med gamla meriter ligger knappast för dem.
- Nej, de som sätter sig ner och är nöjda med saker och ting blir väldigt snabbt omkörda i vår bransch, förklarar Christian.
Min målbild är att vi alltid ska vara nummer ett och då måste vi jobba för det också. Jag skulle på sikt vilja kunna erbjuda logi. Det känns som ett naturligt nästa steg för oss. Det hade varit fantastiskt att få utveckla Gästgivaregården på det sättet och dessutom utveckla Ljungby och göra platsen ännu bättre.