Dela artikel

Gemenskap och generösa öppettider skapar en flexiblare förskola

Solgårdens förskola i Åstorp, en del av område Centrum, har en avdelning som öppnar redan klockan halv sex på morgonen – och inte stänger förrän halv elva på kvällen. Detta för att möta familjers ökande behov av flexibilitet. Under dagarna står förskolans lärandeuppdrag i centrum medan man på kvällarna ägnar sig mer åt rutiner, mys och omsorg. Navet som hela verksamheten snurrar runt är barnen, familjerna och deras behov.

För att vårt samhälle ska fungera smärtfritt krävs det att vissa av oss arbetar på obekväma tider. Sjukhus, polisstationer, lokaltrafik och dygnet runt-öppna butiker är exempel på samhällsservice som vi alltid förväntar ska finnas tillgängligt. För de föräldrar som arbetar på dessa obekväma tider, då kontoren är stängda och andra nattar sina barn, behövs barnomsorg som gör det möjligt för dem att sköta sina arbeten. 


Solgården i skånska Åstorp, som hör till område Centrum, är en sådan förskola. Här öppnar avdelningen Mullvaden redan klockan halv sex på morgnarna och sedan är verksamheten igång ända fram till halv elva på kvällarna. 


På kvällarna är det barnskötarna Lotta Nordström och Camilla Höckert som arbetar på Mullvaden. Man bakar, gör läxor och spelar spel. Vissa barn kastar sig i en soffa för att se på film. Andra vill bara sitta ner och prata med en vuxen, särskilt skolbarnen som bland annat kommer från närliggande Haganässkolan. 


166077 SF1


– De har ibland behov av att lätta sina hjärtan, och för oss är det en ära att de känner sådan stor tillit att de vågar göra det, säger Lotta Nordström, som var med och startade verksamheten för 14 år sedan. 


Åldersspannet är brett och man tar emot från ett- till tolvåringar. Alla varvar ner på sitt eget sätt och de vuxna fungerar lite som extra föräldrar mer än som pedagoger.  


– Vi börjar klockan fyra på eftermiddagarna och går då runt och hämtar de barn som går på andra förskolor på dagarna, berättar Lotta. 


Väl tillbaka på Solgården försöker man varva ner efter dagens mer fartfyllda verksamhet. Kvällarna präglas mer av omsorg än av lärande.


– Självklart pågår lärande också på kvällarna på samma sätt som barnen får omsorg på dagarna, men det är viktigt för både barn och föräldrar att vi ser till att stämningen och miljön om kvällarna är så hemlik som det bara går, fortsätter Lotta. 


Klockan kvart i sju äter man egenlagad middag och sedan är det dags att börja förbereda de barn som hämtas sovande för natten. 


166077 SF2


Det händer regelbundet att oroliga föräldrar tillbringar en kväll på förskolan tillsammans med sina barn. Efter en sådan kväll känner de sig lugnare och kan gå till arbetet med gott samvete i vetskap om att deras barn har det bra. 


– Vi har aldrig fått några som helst klagomål på vår verksamhet. Tvärtom uttrycker både föräldrar och barn att de är väldigt nöjda och känner sig trygga här hos oss, säger Malin Ekberg, biträdande förskolechef. 


Förutom Mullvaden består förskolan även av Såpbubblan samt Molnet med barn från ett till fem år. Vid ett besök på Solgården välkomnas man av glada och nyfikna barn och man slås omgående av det lugn som råder. 


– Att barnen inte blir avbrutna skapar en miljö befriad från stress. Och att personalen alltid arbetar fasta tider är ytterligare en faktor som skapar trygghet och lugn, säger Alexandra Ringbom Welin, förskollärare som arbetar dagtid på Solgården. 


166077 SF3


– Våra barn vet vem som är här när de kommer, tillägger Malin. 


De barn som börjar sin förskoledag redan klockan halv sex om morgnarna möts av lugn och mys. Man kanske läser saga, ser på morgon-tv eller vilar en liten stund i någons knä. Att känna av hur barnen mår för dagen och anpassa sig efter det är det allra viktigaste. 


– Många föräldrar som lämnar sina barn så tidigt är oroliga och har dåligt samvete, för dem är det lite extra viktigt att vi är tydliga med att barnen har det bra och får en lugn och mysig start på dagen, säger Alexandra. 


Man äter frukost klockan halv åtta och barnen som tillbringar sina dagar på andra förskolor i området följs dit av pedagogerna. Därefter börjar dagverksamheten.  


– Hela dagarna hos oss präglas av en röd tråd och vi garanterar en bra verksamhet från morgon till kväll. Vi är här för barnens skull. Om vi inom förskolan inte möter samhällets förändringar och anpassar oss efter föräldrarnas behov kommer det i slutändan att drabba våra barn allra hårdast, förklarar Malin. 


166077 SF0


På dagarna arbetar man som på en vanlig förskola med lärandet baserat på läroplan och Skolverkets regelverk. Kännetecknande för Solgården är små grupper och flexibilitet. Man anpassar lärandesituationerna efter barnen och de behov som de för tillfället har.


– Till exempel försöker vi att vara utomhus så mycket som möjligt, men om barnen är engagerade i lek inomhus avbryter vi dem inte bara för att vi har planerat att gå ut en särskild tid, förklarar Alexandra. 


Malin Ekberg nickar instämmande. 


– Personalen här är väldigt duktiga på att lyssna in barnen och de hittar alltid metoder för lärande där barnen befinner sig just nu, säger hon. 


Malin önskar att fler kände till deras verksamhet och hur den fungerar. Att man har fritids- och särskoleverksamhet verkar särskilt okänt.


– Vi har absolut plats för fler barn på både Mullvaden och Solgården i stort, säger hon.

2016-12-01