201021 HK3
201021 HK4
201021 HK5
201021 HK2
201021 HK3
201021 HK4
201021 HK5
201021 HK2

Generationsskiftat familjeföretag i tillväxt

Höglandets Kompressorservice både säljer samt utför service och installationer av kompressorer till företag i olika storlekar och branscher. De är specialiserade inom tryckluft och med sin långa erfarenhet utför de alla jobb med kvalitet och noggrannhet. – Bland oss finns ett genuint engagemang och en lagkänsla som alltid går ut på att tillsammans hjälpa våra kunder på bästa sätt, säger vd Malin Annerhult.

 

Höglandets Kompressionsservice har under åren både vuxit i både storlek och omsättning. Redan 1979 startade företaget, då som ett enmansföretag.


Idag jobbar sex anställda servicetekniker i verksamheten, som förser företag, främst inom tillverkningsindustrin med service och försäljning av kompressorer för tryckluftssystem. 


De har idag projekterat, installerat och servat kompressoranläggningar åt fler än 1000 kunder i södra Sverige och de senaste fyra åren har de ökat sin omsättning med 60 procent. 


Sedan fyra år tillbaka driver Malin Annerhult företaget.Hon har en lång erfarenhet av branschen då hon i princip är uppvuxen i verksamheten. 


Malins pappa startade Kompressorservice och när hon självbörjade jobba på kontoret skulle hon bara stanna under en period, men har nu tillbringat 27 år i företaget. 


      – Jag skulle bara vara här ett tag, då jag hade tankarna på att studera vidare efter gymnasiet men jag lärde mig mycket om branschen och det fick mig att stanna kvar. När pappa skulle gå i pension för några år sedantog jag över, säger Malin som idag är vd. 


Att ha ett så stort ansvar fick Malin att tveka till en början men såg snart möjligheterna och utmaningen. 


      – Det är lätt att man följer normen och tänker att det inte går men samtidigt gillar jag utmaningar och kände att det var spännande och idag har jag vuxit in i rollen som vd, säger Malin.

 

Till största delen utför de service på kompressorer hos kundernas olika verksamheter. Även vid akuta problem åker de ut till kunder, då maskinerna behöver snabb service. De jobbar mot kunder i olika branscher, såsom tandläkare, livsmedelsföretag, sågverk, aluminiumtillverkare och bryggerier. 


      – För oss handlar det mycket om att skräddarsy uppdragen,man måste titta på vad varje företag behöver, hur de jobbar samt hur luften används. 


Förutom deras kontor i Nässjö har de också en arbets plats i Ljungby med en anställd och tillsammans täcker de upp hela Kronobergs län och ner till norra Skåne samt hela Jönköpings län och vidare ut mot Östkusten.Liksom Kalmar, Ulricehamn och Borås. Att hålla sig inom ett begränsat område är ett medvetet val, då de snabbt vill kunna vara på plats när kunderna ringer och behöver hjälp. 


      – Kompressorn är lika viktigt som elen för de tillverkande företagen. Stannar luften, stannar också produktionen, därför är det också en kritisk del i ett tillverkande företag.


De utför service på alla fabrikat, men säljer endast nya kompressorer av märket Garden Denver.


      – Vi har jobbat med dem i väldigt många år och i den här branschen vill man jobba med något som man vet är pålitligt, som klarar miljö-och energimålet och är hållbart. Vi har kunder som haft sina maskiner sedan vi startade och som fortfarande är i drift.


På företaget, där många av de anställda jobbat under många år, råder en familjär stämning. Malin berättar att hon tagit med sig sin erfarenhet som hon fått från sin tid som ledare för olika idrottslag och lagkänslan är just det som genomsyrar företaget.


      – Här hjälper vi varandra i alla lägen och jag tror att många kunder känner det. Vi är genuint engagerade i alla företag, stora som små. Alla beslut som ska tas, ska genomsyras av en ärlig ambition, att alltid göra det bästa för kunden. 


Unikt för företaget är att de inte har några anställda säljare utan här är det serviceteknikerna som drar in jobben. 


      – På det här sättet får den som säljer maskinen också underhålla med service. De kan maskinerna och det blir en trygghet för kunden att samma person kommer till företaget.


För Malin och hennes anställda står hög kundnöjdhet och att alltid göra sitt bästa högst upp på listan. 


Malin berättar att de genom åren haft många nöjda kunder och får ofta beröm för sina anställda.


      – Nästan varje gång får jag höra att de är så nöjda med serviceteknikerna för att de är lyhörda, ansvarskännande och trevliga.

I framtiden finns visionen om att växa lite ytterligare och därmed bli fler anställda. 


2020-01-27
Dela artikel
Hemsida

Höglandets Kompressorservice

0380-188 60

Bockängsgatan 5,
571 38 Nässjö

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies