Karin Henricsson har en lång erfarenhet av branschen. Hon är originalare i botten och har sedan år 2000 jobbat med årsredovisningar, som anställd åt olika företag.
Då högsäsongen för årsredovisningarna oftast är mellan januari och april fick hon en idé om att börja utforma Powerpoint-mallar och presentationer för företag för att fylla ut tiden. Hon besökte olika reklambyråer för att ta reda på om behovet fanns, samtidigt som hon presenterade sin tjänst.
– Jag förklarade att det jag kunde hjälpa dem med var att ta fram Powerpoint-mallar om jag bara fick en skiss, som till exempel en InDesign- eller PDF-fil, säger Karin.
Under 2018 beslutade sig Karin för att säga upp sig från sin anställning på ett företag i stan för att satsa på sitt företag.
– Det är ett stort beslut att säga upp sig från sin anställning, då man vet vad man har och inte vad man får, men det har gått bra ända sedan starten. Människor behöver ha ordentliga och snygga presentationer som fyller sitt syfte där resultatet av presentationen håller samma klass och ser likadan ut oavsett vem på företaget som gör presentationen. Det stärker varumärket för företaget.
Goda kundrelationer
Hennes kunder består av företag inom den finansiella branschen som är i behov av årsredovisningar samt företag som behöver mallar och presentationer i PowerPoint eller Word. Reklambyråer nyttjar hennes kunskap och expertis med den grafiska formgivningen.
– Många företag jobbar på PC och behöver till exempel presentationer i Powerpoint medan reklambyråerna oftast jobbar på Mac och sällan i PowerPoint. Reklambyråerna kan då istället lägga ut de uppdragen på mig.
Karin hade först inte tänkt att fortsätta med årsredovisningar i det egna företaget men då hon under åren fått många förfrågningar är denna tjänst en del av hennes företag idag.
– Jag har inte sökt upp en enda kund sedan starten men det är många som har hört av sig till mig.
Karins kunder finns främst i Stockholm med omnejd men hon har möjlighet att hjälpa kunder över hela landet. Hon har också samarbetat med reklambyråer i både norra och södra Sverige. För Karin är goda kundrelationer en otroligt viktig faktor och något som hon verkligen vurmar för.
– När man är anställd som grafisk formgivare har man oftast ingen kundkontakt men i och med att jag nu driver eget har jag direktkontakt med kunden. Jag får ofta fin respons och det ger så mycket, menar Karin.
Hjälp hela vägen
När Karin anlitas av en ny kund, ser hon inte bara till att leverera det kunden efterfrågar, utan även att ha kontakt med kunden hela vägen.
– Det gäller att följa upp jobben och om jag till exempel gör en mall för ett stort bolag brukar jag ha zoom-möten med dem efteråt, där jag förklarar hur användarna ska nyttja och använda sina dokument. Jag brukar aldrig släppa kundens hand innan denne släpper min, för jag tycker det är otroligt viktigt att finnas där för kunden, avslutar Karin.