163076 AB

Ger värdefulla råd vid stora affärer

Advokat Jonas Bosten har en lång bakgrund inom juridiken och driver Advokatfirman Bosten sedan år 2006. Hit kan kunderna särskilt vända sig gällande frågor om fel i fastighet, frågor om köp eller försäljning av hus samt hantverkstvister.

Tvister om fel i fastighet gäller till största del badrum, dräneringar och tak. Har man som köpare köpt ett hus i det skick man har kunnat förvänta sig eller motsatt har man som säljare sålt ett hus där köparen inte undersökt ordentligt.


Tvister med hantverkare handlar till största del om badrumsrenoveringar.


– De allra flesta konflikter med hantverkare orsakas av dålig kommunikation. De kan också bero på dålig kompetens hos hantverkaren, att man har byggt fel helt enkelt, berättar Jonas som råder den som anlitar hantverkare att vara noga med dokumentationen.


– Det är bra att skriva ner det viktigaste när man kommer överens med sin hantverkare: Vad som ska göras, hur och när betalning ska ske, hur lång tid ska det ska ta och förstås priset, säger Jonas. Att kontrollera att hantverkaren har F-skattsedel är också viktigt. Annars kan man som kund själv åka på att betala till exempel sociala avgifter.


Om det uppstår tvist om det är fel eller inte så bör man låta en besiktningsman komma och titta och bedöma.


Förutom om det är fel eller inte kan det vara tvist om priset och vad som ingått i avtalet och vad som är tillkommande arbete.


– Även om man avtalat en viss timtaxa så kan man ha anledning att ifrågasätta antalet timmar.


När det gäller vad som har ingått från början och vad som är tillkommande arbete kan det vara avgörande vad som finns skrivet om vad som ska utföras.


Jonas poängterar också att det inte är självklart att få rätt, även om man egentligen har det. Bevisning är därför nödvändigt.


– Vid tvist räcker det inte med en åsikt, sammanfattar han.


De kunder som kommer till advokatfirman Bosten gör det ofta genom rekommendationer. Många känner till Jonas via ett samarbete med Villaägarnas riksförbund.


– Om du upplever att du efter en renovering eller ett köp eller en försäljning av en fastighet hamnat i tvist, då ska du kontakta mig, säger Jonas som ser det som mycket viktigt att alltid vara ärlig mot sina kunder.


– Jag berättar om det är ett ärende som är processbart eller inte. Och det är alltid klienten som bestämmer om vi ska gå vidare, avslutar han.

2016-06-10
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies