– Kunden ska inte ha det tråkigt när han eller hon besöker oss. Det ska bli en stunds skön avkoppling från vardagen när hen sitter här i stolen, och även om vi gör ett bra jobb, är den sociala biten minst lika viktig. Vi ska skratta och ha kul ihop! En social kompetens är viktig i yrket, menar Ida Abrahamsson.
Fransar och bryn gör stort intryck
Hon valde hantverksprogrammets frisörutbildning på gymnasiet eftersom det var en utmaning; det var nämligen den gymnasielinje det var svårast att komma in på! Hon ångrar det inte en sekund. Nu både klipper hon och jobbar med fransar och ögonbryn.
– Färgning av ögonfransar och ögonbryn gör ett stort intryck i ansiktet och man behöver inte känna att man måste sminka sig så ofta. Detta räcker och man känner sig piggare på köpet!
Hennes kollega Emy Sunesson gick en nagelvårdsutbildning och utbildade sig vidare inom fransar och hår.
”Hemma hos oss-känsla”
De båda hyrde varsin stol på en annan salong under flera år, men fattade tycke för varandra och beslutade våren 2019 att starta eget ihop – en salong med namnet Glow.
– Vi ville ha en egen salong med en bra arbetsmiljö där både vi och kunderna kan vara oss själva. Alla ska kunna prata med varandra under behandlingen, inte bara med sin egen kund. Vi vill att de ska uppleva en ”hemma hos oss-känsla”, menar Emy, som har naglar som specialitet.
Hennes kunder är inte ute efter ”det där extrema”, utan mer nagelförlängningar och förstärkningar i syfte att få naglarna förskönade och mer hållbara.
– Modet idag handlar mer om att man gärna kan fixa till sig men utan att det ska se ”ansträngt ut”. Man accepterar sitt utseende men förskönar vissa delar. Man ska ju inte kliva ut från vår salong ”som en annan person”, påpekar Emy.
Nyfikna på färgsättning
Det har gått bra för Glow och ryktet har spritt sig i Blekinge. Kunderna kommer inte bara från Ronneby utan även från kranskommunerna. Det är ju ett gott tecken på att Glow uppfattas som en modern salong med driftiga tjejer som gör de rätta behandlingarna.
Numera har Glow utökat med en stylist som hyr stol och en elev från en frisörutbilning. Tjejerna är extra nyfikna på de möjligheter som finns med färgsättning inom naglar och fransar.
– Vi testar färgtekniker på varandra och bygger på vår erfarenhet ju fler kunder vi haft i salongen, menar Ida.
Emy, Ida, Wilma och Jennifer.
Konsultation om håret
När en kund kommer in och önskar en speciell behandling är Ida och Emy anpassningsbara, men det gäller också att vara uppriktig och berätta för kunden vad som är genomförbart och inte. Kommer någon in med slitet hår, görs en konsultation med kunden; hur ofta vill hen komma för att få hårvård, vad vill hen ha för upplevelse, och vad har hens hår för historik. Det är viktigt så att kunden inte på sikt blir missnöjd för att man lovar mer än vad som tekniskt är möjligt med till exempel färgning av håret.
Skänkte dagskassan
Ibland kan det vara positivt att hitta på något utöver det vanliga. Det tycker tjejerna också som 2019 höll ett event på salongen, i samarbete med andra företagare, där alla intäkter under en arbetsdag oavkortat gick till en insamling till organisationen Suicide Zero.
– Det var kul och det kändes mycket givande. Vi nådde med råge upp till den summa vi fastställt innan!