182104 GP1

Digitala målstyrningsprocesser

För stora distribuerande sälj- och serviceorganisationer kan det vara svårt att få en överblick över målstyrningsprocessen. Goalplan har tagit fram ett verktyg som digitaliserar målstyrningsprocessen och möjliggör för företag att vidta åtgärder innan intäkterna börjar påverkas negativt.

Henrik Troselius har över 17 år inom försäljning. Han började i butik och avancerade sedan till att bli butikschef, key account manager och slutligen retail-chef med ansvar för elva butiker. Han upplevde distansledarskapet som mycket problematiskt. Det var svårt att få en överblick över målstyrningsprocessen, eftersom det fortfarande arbetas med primitiva och analoga verktyg vilket inte är optimalt i distribuerade säljorganisationer. 


– Jag såg slutresultatet men inte arbetet som ledde fram till det, detta då ledarskap och aktiviteter utfördes ”offline” och på många olika platser. Jag tittade runt i världen för att se om det fanns någon mjukvara som kunde hjälpa mig men hittade ingenting, säger Henrik.


Det var då han bestämde sig för att starta Goalplan, som tagit fram ett digitalt verktyg - en app - som fungerar på både datorer och i iOS och Andriod. Mjukvaran innehåller alla de viktiga moment som ingår i målstyrningsprocessen samt funktioner för att ta sina insikter till handling. 


– Vi kopplar bland annat in oss i affärssystem där viktig data finns och hämtar in det som kan sorteras på aggregerad och individnivå. Nyckeltalen kan skvallra om oönskat beteende eller brist på kunskap. Då ger Goalplan dig möjligheten att agera direkt i appen, säger Henrik.


Den nuvarande versionen av Goalplan samlar in data så nära realtid som möjligt. Den ”hårda” datan består utav bolaget definierade nyckeltal sedan skapar Goalplan ”mjuk data” på de aktiviteter och beteenden som sker eller inte sker. Medarbetarna har till exempel möjlighet att ifrågasätta en budget och med sin närmsta chef kommunicera varför. Man sköter även uppföljning med Goalplan som även har specifik funktionalitet för coaching av medarbetare och team. 


– När vi kombinerar den hårda och mjuka datan kan vi presentera unika insikter vilka du i Goalplan även kan agera på. Vårt mål är att röra oss bort från den hårda datan och bara titta på de beteenden och aktiviteter som vi vet leder fram till bättre resultat, säger Henrik.


En tydlig målstyrningsprocess är något som de flesta distribuerande sälj- och serviceorganisationer har. Henrik menar att problemet är att de ofta saknar verktyg och kapacitet att följa upp utförandegraden av processen vilket leder till förlorad potential och således också intäkter. 


Goalplan förbättrar och effektiviserar bolags befintliga målstyrningsprocess oavsett hur stor eller distribuerad din organisation är, vilket leder till nöjdare medarbetare, kunder och ökade intäkter, avslutar Henrik.

2018-04-10
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies