161050 IS
161050 IS0
161050 IS
161050 IS0

God tandhygien på ett tryggt sätt

Med ett brinnande engagemang för sitt yrke som tandhygienist behandlar Ingela Senator patienter i alla åldrar. Den säkerhet och det lugn som kommer av lång erfarenhet sprider sig till patienterna och får dem att slappna av i behandlingsstolen, antingen på mottagningen vid Hötorget eller den i Mörby Centrum.

Ingela Senator har arbetat som tandhygienist ända sedan 1989 och driver i dag det egna företaget Ingela Senator Frisktandvård AB på egen hand, utan anställda men i nära samarbete med tandläkare och tandsköterskor på två mottagningar i Stockholm. Hon tillbringar två dagar i veckan på respektive mottagning och trivs med omväxlingen som det innebär.

Tandhygienist blev Ingela efter att ha arbetat som tandsköterska under en period vid mitten av 1980-talet. Sedan dess har hon aldrig tvivlat på att hon valt rätt yrke.

– Det är oerhört tillfredsställande att arbeta med många olika patienter, både med förebyggande och problemlösande insatser, säger Ingela och tillägger leende att hennes äldsta patienter är närmare hundra år gamla.

Att arbeta tillsammans med andra yrkesgrupper inom tandvård är ytterligare något hon trivs med.

– Mina kollegor på de två klinikerna är, precis som jag, även de rutinerade med lång erfarenhet och vi har värdefullt utbyte av varandras specialkompetens, berättar Ingela.

Hon förklarar vidare att samarbetet är ytterligare en faktor som bidrar till patienternas känsla av trygghet. De vet att de är i erfarna och kompetenta händer och att alla eventuella svårigheter kan lösas av en specialist på området.

Vid behov remitterar de patienter mellan varandra. Om Ingela upptäcker karies eller annan problematik som en tandhygienist inte har behörighet att behandla skickar hon patienten vidare till tandläkaren. Från tandläkaren, å andra sidan, kommer patienter till Ingela med tandlossning och liknande.

– Jag skulle aldrig vilja arbeta alldeles ensam. Vårt samarbete har bara fördelar, både för oss och våra patienter, säger hon.

En kvalitetsgaranti är klinikens anslutning till Försäkringskassan. Ingela menar att de regelbundna och slumpmässiga inspektioner som Försäkringskassan gör är av nytta för hela branschen.

Eftersom den svenska befolkningens problem med karies stadigt minskar på grund av statens långsiktiga satsningar på tandvård och upplysning, väljer många att gå regelbundet till tandhygienisten och till tandläkaren endast vid behov.

I tandhygienistens arbetsuppgifter ingår bland annat diagnostik av karies och tandlossning, borttagning av tandsten, missfärgningar och plack, röntgen, fluorbehandling och tandblekning. Information och rådgivning är dessutom betydande inslag i yrkesrollen.

– De flesta vet hur man ska sköta sina tänder men många kan behöva en påminnelse, menar Ingela, som även tipsar om vilka produkter och tekniker som är bäst och mest effektiva för vardagsskötsel av tänderna.

God tandhälsa är, enligt Ingela, avgörande för hälsan i stort. Infektioner i tandkött och mun påverkar hela kroppen och att ha dåliga tänder är ett socialt handikapp. Till skillnad från förr söker man nu alltmer tandvård i förebyggande syfte. Tidigare gick man till tandården först när man fått ont.

– Nu kommer man till mig för att undvika problem i framtiden och för att tänderna ska se vita och fräscha ut, berättar Ingela.

En sjukdom som blir allt vanligare är parodontit – eller tandlossning som det heter i folkmun.

– Det första symtomet på tandlossning är inflammation i tandköttet med blödningar som följd. Vid begynnande tandlossning hittar man djupa fickor mellan tandkött och tand, och då är det viktigt att besöka tandhygienist för behandling och rådgivning så fort som möjligt, säger Ingela.

Hon tillägger dock att man inte ska förtvivla i det här stadiet eftersom förloppet går att hejda med hjälp av korrekta insatser.

– Det är viktigt att hålla tandkött och tandköttsfickor rena med rätt sorts teknik och hjälpmedel, förklarar Ingela som också råder människor med dessa symtom att besöka sin tandhygienist för kontroll och noggrann rengöring mer regelbundet än tidigare.

Ingela tycker inte att man ska skämmas, och ännu värre undvika att söka hjälp. Parodontit beror trots allt ofta på ärftlighet och behöver inte alls vara ett tecken på att man misskött sina tänder.

Tandvårdsbranschen är i ständig utveckling och man letar hela tiden efter de behandlingsmetoder som är mest effektiva och så skonsamma för patienterna som möjligt.

– Det är oerhört viktigt att vi håller oss à jour med utvecklingen, och personligen går jag ofta kurser och utbildningar, berättar Ingela.

En faktor som däremot är oundviklig är att vissa patienter känner obehag eller ren skräck för att lägga sig i stolen.

– Det är en utsatt situation och jag gör allt för att de ska känna sig trygga. Vissa vill höra exakt vad man gör hela tiden, andra vill inte veta någonting. Det gäller att anpassa sig efter varje patients behov, säger Ingela.

Något denna erfarna tandhygienist är synnerligen skicklig på.

2016-01-21
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies