132101radpoint

Gör IT begripligt och säkert

Säkerhetssystem och tekniska verktyg för att effektivt leverera god applikationsprestanda hör ofta till ett företags dolda IT-lösningar. Många företag upplever att de saknar insyn och förståelse över vilken trafik som går i näten och hur varje IT-system presterar just nu. Det vill Radpoint råda bot på. Företaget levererar den senaste teknologin för att säkerställa driftsäkerhet, tillgänglighet och produktivitet. Och Radpoints kvalitetsprodukter gör att kunden faktiskt märker skillnad.


Grundidén var enkel. När Radpoint startade 2009 var det som en reaktion mot IT-branschens ”osynliga” arbete bakom kulisserna. En hel del teknik, som exempelvis säkerhetslösningar, ser inte användaren. Något som i sin tur har bidragit till att det varit svårt att påvisa vilket syfte ett företags olika IT-lösningar har. När Radpoint drogs i gång av ett gäng före detta kollegor ville de leverera produkter som kunden kan förstå värdet av.
– Vi är specialister inom säkerhet och tekniska verktyg som skapar förståelse i hur applikationer och system presterar. Det är så mycket hysch kring företagens IT-säkerhet och konsekvensen har blivit att nästan ingen förstår vad det handlar om. Vi arbetar bara med den senaste teknologin och erbjuder produkter som kunden kan greppa, säger Fredrik Hökegård, en av företagets grundare.
Som specialister inom sitt område är de vana med att utvärdera nya teknologier. Sverige är ett land i teknikmässig framkant och här visar företagen intresse för det allra senaste. Radpoint har gjort sig känt för att leverera bra produkter med faktisk verkan.
– Som företag har vi medvetet valt att nischa oss relativt smalt för att kunna erbjuda det bästa inom vårt område. Det är då vi är som bäst och därför har vi även gjort oss ett namn. Den teknologi vi arbetar med är känd för att vara bra, säger Niklas Sander på Radpoint.

Att ligga i framkant innebär däremot inte att Radpoint bara faller offer för det senaste och coolaste. Kravlistan är hård och funktionaliteten ett måste. Varje ny teknologi måste kunna säkerställa driftsäkerhet, tillgänglighet och produktivitet för att klara sig genom nålsögat.
– Att vara i framkant kräver också att vi har ett kritiskt öga och inte faller för något bara för att det känns nytt och spännande. Att produkten håller ekonomiskt och lever upp till nyttoperspektivet är avgörande, säger Göran Walles på Radpoint.
Kunderna återfinns inom alla typer av bolag och sammanhang. Radpoints primära målgrupp är företag med mer än 200 anställda, men undantagen välkomnas. Företagets minsta kund är 40 användare, jämfört med den största kunden där användarantalet är på 46 000.
– Vi arbetar främst uppsökande och letar efter de verksamheter där vi tror att våra produkter kan göra en betydande skillnad, säger Peter Alex på Radpoint.
Just nu står Stockholmsbaserade Radpoint inför en expansion i Skåneregionen och söker kompetenta medarbetare. Det är en kombination av affärsmän och teknisk expertis som står på önskelistan.
– Vi vill bygga ett stabilt bolag, ha roligt och göra det vi tror på! Att med noggrant utvalda produkter växa försiktigt inom vår smala nisch är viktigt för att vi ska vara experter på det vi gör.

2013-04-10
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies