Dela artikel

Gör svåra texter begripliga

Det var efter att själv ha arbetat inom landstinget som Anders Westerberg insåg hur dålig information och byråkratiskt språk som spred sig till invånarna. För 25 år sedan startade han eget som copywriter och har sedan dess främst arbetat med texter för offentlig sektor.

– Det har varit både för alla som ska läsa om deras produkter och information, men även för politikerna själva som kan behöva hjälp med ett enklare språk. På den tiden var jag ganska ensam om nischen då reklambyråerna inte var särskilt intresserade av den offentliga sektorn, vilket de alltmer har upptäckt under åren, förklarar Anders Westerberg som driver företaget Klara Verba i Luleå.
Oftast arbetar han ensam, men vid större projekt samarbetar han med illustratörer, fotografer och tryckerier. Hans fokus är att skriva och styrkan ligger i att göra svårbegripliga texter lättlästa.
– Jag har omarbetat många långa utredningar och skriver på ett språk som gör att alla kan förstå och lätt kan ta till sig. Det är inte alla som kan komma med enkla förklaringar till krångliga saker, fortsätter Anders.

Han har gjort en del uppdrag för ett privatsjukhus, mest för att han har kunskap om vårdbranschen och vet hur han ska hantera information som har med sjukhus att göra.
– Jag skrev då bland annat en informationsbok om magsäcksoperationer som sjukhuspersonalen skulle dela ut till patienter som funderade på att göra det.
– Jag skulle gärna arbeta mer med privata företag. En dröm är att få åka ut i världen och skriva resereportage för något resemagasin. Många människor är intresserade av att resa och läsa om andra ställen och det är nog något jag kommer att satsa på framöver, antingen på uppdrag eller med vinst och förlust.


2012-12-17