Dela artikel

Häggströms Modehus – en shoppingpärla på Sverigekartan

Lögdeå må vara en liten plutt på Sverigekartan med sina cirka 350 invånare, men den lilla bygden stoltserar med ett anrikt modehus med anor från 1922. Uppdaterat till en livsstilsbutik i NK-format med café och unik servicegrad.

Häggströms Modehus, i shoppingmetropolen Lögdeå, norr om Stockholm, mitt emellan Umeå och Örnsköldsvik, grundades av nuvarande ägaren David Häggströms farfar Gottfrid och farmor Hilda år 1922. 

Här bedrevs viss försäljning av klädesplagg men det var framför allt ett skrädderi. Gottfrid var nämligen en mycket välkänd skräddare som hade studerat på Tillskärarakademin i Stockholm. Rörelsen hette på den tiden Häggströms Manufaktur & Skrädderi. Modehuset drevs sedan vidare av Davids föräldrar, Rune och Ingrid Häggström. Verksamheten har årsvis både växt och utvecklats samt prisbelönats bland annat som Årets Butik. David, tredje generationen, driver modehuset med sin fru Astrid sedan 1974.


      – Tre är kvar tills vi firar hundraårsjubileum, ler David. 


När David och Astrid tog över verksamheten påbörjades Operation Arbeta för att bli en märkesbutik. 

David berättar att Häggströms är en av klädmärket Tiger of Swedens äldsta kunder, likväl som de tidigt sålde bland annat Peak Performance och Gant. 

Under en resa till USA, i början av 80-talet, fick David frågan om han var medlem i den butik han klev in i. En idé som han tog med sig hem och spann vidare på. 


      – Vi var först med ”klubb-kort” inom detaljhandeln i Sverige. Jag köpte en plastmaskin och plastade in kort som jag skickade runt. Vi hade galet många medlemmar, det var tusentals. 


För snart tre år sedan gjordes den absolut största satsningen i företagets historia. De gjorde en utbyggnad på ytterligare 1 300 kvadratmeter med uppbackning av bland annat hockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg, mannen bakom Foppatoffeln, och hans bolag Forspro. David och hans partners in crime ville även ge IKEA-turisterna en möjlighet att stanna till för lite quality-shopping i Lögdeå när de körde norröver för att besöka det nya IKEA-varuhuset i Umeå. Eller i ärlighetens namn, vice versa. 


Den uppsnofsade butiken har en yta på 2 300 kvadratmeter, vilket motsvarar cirka två hockeyrinkar.

Parkeringen byggdes om för att kunna ta emot alla bilburna, glada besökare, men entrén har behållit sin ursprungliga position. En ikonisk entré för många norrlänningar och återkommande besökare.   


En glashiss skickar gästerna mellan de olika våningsplanen, som är handikappanpassade, och erbjuder tiotusentals olika plagg från över hundra välkända varumärken. Här finns designplagg, skor och accessoarer för alla, från vaggan till graven: bebis, barn, ungdom och vuxen. 

På livsstilsavdelningen samsas inredning från kända varumärken med alltifrån exklusiva tvålar, märkesljus och Lexingtonhanddukar. Ett sådant där härligt ställe där man parkerar bilen, kliver in och säger ”jag ska bara kika lite”, för att kliva ut tre timmar senare med ett lättare bankkort. En trappa ned finns en 300 kvadratmeter stor fyndavdelning med kapade priser.   


Caféet visar fotboll och hockey samt serverar hembakta pajer, smörgåsar, fika och kaffe för alla som vill pausa sin shopping och ta sig en funderare över den rullvagn som oftast är fullastad med varor och står parkerad intill. Tankar som ofta går är:  ”Vad hände här? Hur kunde jag hitta så här många saker? Behöver jag verkligen allt detta?” Och tankarna kommer ofta med ett inombords leende. 


      – Utbud, service och trivsel-ish. Det är vår claim-to-fame, säger David. Vi har ett unikt utbud och fantastiska medarbetare. Vi som jobbar här har roligt och vi börjar dagarna med ett kramkalas. Trivsel och service hänger givetvis ihop. Vi ligger ju där vi ligger och när våra kunder väl har hittat hit tycker de att det är kul att vara här och kommer gärna tillbaka. Hit kommer kunder året om och det senaste året har vi ökat vår kundström och försäljning varje månad. 

2019-07-04