Allt började med en klänning. När Frida Enslöw skulle gifta sig ville hon köpa en begagnad brudklänning, men upptäckte snabbt att det inte fanns något smidigt sätt att göra det. Bara Blocket och Facebook Marketplace. Det kändes rörigt, otryggt och långt ifrån den upplevelse hon föreställt sig. ”Här finns ett hål i marknaden”, tänkte hon. Och där, mitt i planeringen av sitt eget bröllop, föddes idén som skulle förändra hennes liv.
Frida ville skapa något som inte fanns, en bröllopsbutik där hållbarhet, service och stil möts. Resultatet blev Bröllopsbruket, som på bara några år vuxit till Sveriges största aktör inom brudmode.

Entreprenören som vågade förändra bröllopsbranschen
Hon växte upp i ett hem där affärer och möjligheter alltid var en del av samtalen. ”Jag är uppvuxen med affärsnäsor runt middagsbordet,” berättar hon. ”Det har format mig mer än jag förstod då.” Efter flera år inom försäljning och hållbar mobilitet på Volvo hade hon lärt sig att tänka både analytiskt och långsiktigt. Men det viktigaste hon bär med sig är modet. ”Jag är helt orädd. När jag får vittring på något finns det inget stopp.”
När hon öppnade den första butiken i Göteborg hade hon redan bestämt sig: hon skulle inte bara sälja klänningar, hon skulle förändra hela bröllopsbranschen. Ambitionen var tydlig. Hon ville bli störst i Sverige och den inställningen gjorde att allt byggdes för att kunna växa. När konceptet bekräftades valde hon att franchisa Bröllopsbruket. Det var ett stort steg, men för Frida kändes det naturligt. ”Allt jag byggt har varit skalbart,” förklarar hon. Som entreprenör har Frida Enslöw blivit en av de röster som visar hur affärsmässighet och omtanke kan förenas. Hennes väg präglas av beslutsamhet, men också av en ovanlig förmåga att se värde där andra ser hinder.

Cirkulär ekonomi och hållbart bröllopsmode
I dag finns Bröllopsbruket i åtta städer, från Malmö och Göteborg till Stockholm och Umeå. De erbjuder både pre-loved klänningar och nya designerplagg, med cirkulär ekonomi som grund. Modellen bygger på kommission, så att franchisetagare kan bygga upp stora varulager utan att vare sig binda kapital eller ta risk i varuinköp. För kunderna innebär det att de slipper välja mellan pris, design och hållbarhet.
Men vägen dit har inte varit spikrak. När pandemin lamslog branschen stannade det mesta upp. Frida valde att fortsätta. ”Jag gasade på ännu mer,” skrattar hon. Mitt under krisen öppnade hon två nya butiker, ett beslut som i efterhand visade sig avgörande. ”Om jag misslyckas har jag ändå lärt mig otroligt mycket.”

Bröllopsbruket i Sverige: Kvinnligt ledarskap och mod att förändra
Frida Enslöw leder i dag Bröllopsbruket med samma nyfikenhet som när allt började. Genom hennes arbete har återbruk och cirkulär ekonomi blivit en självklar del av bröllopsmodet i Sverige. Hennes sätt att bygga och driva verksamhet har gjort henne till en av de röster som visar att förändring kan ske även i en traditionstyngd bransch.
Under resan har hon fått frågor som sällan ställs till män. ”Vem ska ta hand om dina barn?” fick hon höra. Hon konstaterar det utan bitterhet, bara som ett faktum. Hon har följt sin idé och öppnat dörren för tusentals kvinnor att göra detsamma. Och nästa steg är att etablera företaget i fler länder.
Bröllopsbruket visar att hållbarhet kan vara något praktiskt, inte en trend. Att en klänning kan bäras igen utan att förlora sin mening och att den stora dagen inte måste kosta en förmögenhet för att kännas som sin egen.
Det är där Frida Enslöw har satt sitt avtryck. En idé, född ur behovet av både omtanke och tillgänglighet, som förändrat en hel bransch.
