När Aria Zargarian och Björn Lundgren 2014 bestämde sig för att starta städföretaget NRSE, var det självklart att inrikta sig på hållbarhet. Aria, med kunskap inom företagsekonomi och Corporate Social Responsibility, såg att hållbarhet var något som alla företag skulle behöva förhålla sig till. ”Men hur blir vi hållbara?” frågade de sig. Drygt ett år senare var de ett av Sveriges få Svanenmärkta städföretag. Med växande antal nöjda kunder, föddes idén till dotterbolaget Hållbara Kontoret.
- Våra företagskunder kände förtroende för oss och våra kunskaper inom hållbarhet. Man började fråga oss massor. Som företag vill man vara hållbara, men många vet inte hur man ska vara det eller hur man ska gå tillväga. Med Hållbara Kontoret vill vi hjälpa företagen till ett mer hållbart och hälsosamt företagande, berättar Pontus Berqvist Key Account Manager på Hållbara Kontoret.
Hållbara Kontoret har en bred produkt- och tjänsteportfolie. Gemensamt är att tjänsterna ska utföras med så lite resurser som möjligt, och att produkterna ska vara bra, miljövänliga alternativ, där man inte har kompromissat med kvaliteten. De levererar fruktkorgar, entrémattor, kontorsmaterial, lokalvård, har kaffelösningar och profilprodukter. Och ja, behöver man en handyman, som kan göra allt mellan himmel och jord, då har man kommit rätt.
– Vi växer ständigt och är nu uppemot åttio personer i företaget, och erbjuder över sjutton olika miljömärkta och miljövänliga tjänster. Vi har mer än fem års erfarenhet av miljövänliga produkter och tjänster på marknaden, så vi kan alltid rekommendera kunden rätt artiklar. Med oss får man EN kontaktperson, och EN faktura. Den kostnadseffektivitet och tidsbesparing som det innebär, är otroligt uppskattad av kunderna. Hållbart ska vara ekonomiskt och behöver absolut inte vara dyrare! säger Aria och Pontus fyller i:
– Hållbarhet handlar även om långsiktighet och att ha en nära kundrelation. Vi binder till exempel inte upp kunderna i långa avtal, utan är måna om att hela tiden ge den bästa tänkbara servicen, så att kunderna inte vill byta leverantör. Kunskap inom miljöfrågor, är många gånger bristfällig. Vi kommer gärna ut till företagen och lyssnar på deras situation idag, för att tillsammans ta fram förbättringsförslag som gör gott för miljön i morgon.
– Vi jobbar också ständigt med att själva minska vår klimatpåverkan, och idag är vi klimatneutrala med ambition att bli klimatpositiva. Vi är inte perfekta, men vi tänker till i allt vi gör, och om vi får våra kunder att göra likadant, kan vi göra skillnad tillsammans! avslutar Aria.