165022 FG0
165022 FG2
165022 FG1
165022 FG
165022 FG0
165022 FG2
165022 FG1
165022 FG

Här är det ovanliga norm

Till Fryshusets Grundskola i Stockholm söker sig elever som drivs av sin passion för ett intresse. Här blomstrar kreativiteten och ungdomarna uppmuntras att ta plats samt att utvecklas till att bli sina egna ledare.

Fryshuset har gjort sig känd som en kreativ verksamhet där alla kan lyckas. Ett besök på Fryshusets Grundskola i Hammarby Sjöstad ändrar knappast på denna bild. Här finns bland annat en basketplan inomhus, skateboards ligger på bordet i lärarrummet och lokalerna är fyllda med nyskapande elevprojekt och färgsprakande utsmyckningar.


– Vår vision är att unga människor genom sin passion kan förändra världen, säger Madeleine Sahlin, som varit rektor för skolan sedan den öppnade 2010.


En vision som grundskolan delar med alla verksamhetsdelar under Fryshusets stora paraply. När Anders Carlberg grundade Fryshuset 1984 var det med avsikt att erbjuda ungdomar en plats där de kunde få utlopp för sin kreativitet i ett meningsfullt sammanhang. Ett ungdomskulturcentrum och en mötesplats där ungdomarna kunde träffas och inte bara göra sina röster hörda utan också bli lyssnade på.


– Det pågår ett ständigt och idogt arbete för att idén om ett ungdomskulturcenter ska växa, förklarar Madeleine.


Något man utan att överdriva kan konstatera att de lyckats med. I dag finns Fryshuset i Stockholm, Skärholmen, Husby, Göteborg, Kalmar, Malmö – och Danmark. Man driver grundskola, gymnasium, folkhögskola, rockmusiklinje och danscenter.


Fryshusets Grundskola är en värdegrunds- och idébaserad friskola som drivs i stiftelseform, vars främsta kännetecken är att eleverna som går här har en brinnande passion för ett intresse.


– Våra ungdomar har tre passionstimmar i veckan där de ägnar sig åt sin passion inom basket, bild och form, dans, media, musik eller skate, berättar Madeleine.


Hon betonar att betygsbedömning inte på något sätt ingår i passionerna. Det är elevernas egen lust och kreativitet som utvecklar dem.


Olikheter uppmuntras

Fryshusets Grundskola är en av tre svenska skolor som tilldelats titeln ”Changemaking School” av det globala nätverket Ashoka med fokus på socialt entreprenörskap, vars skolverksamhet syftar till att hitta och stödja innovativa skolor som arbetar enligt kärnvärderingarna empati, kreativitet, ledarskap och samarbete.


– Vår syn på ledarskap är inte traditionell utan vi arbetar för att varje människa, i samverkan med andra, ska bli sin egen ledare, förklarar Madeleine.


Att vara sig själv och unik är något man uppmuntrar på skolan. Man arbetar enligt övertygelsen om att en människa ska växa som ett frö inifrån i stället för att formas som en lerklump utifrån. När människan blir sedd för den hen är, bidrar det till en unik mångfald. Olikheter blir något att vara stolt över.


– Vårt synsätt när det gäller ledarskap och individers rätt att skilja sig från mängden kräver att vi vuxna fortbildar oss kontinuerligt. Att leda unga hos oss innebär att arbeta med aktivt ledarskap utan att vara varken auktoritär eller eftergiven, säger Madeleine.


Tillsammans med sin personal arbetar hon hårt för att skapa en skola där eleverna känner att deras åsikter är avgörande för att verksamheten ska fungera.


– Vi har ett ”fixa skolan-råd” där jag träffar representanter från varje klass en gång varannan vecka. Vi går igenom nuläget och diskuterar vad som fungerar och inte, berättar Madeleine och betonar att man inte samtalar i termer av rätt eller fel.


– I våra samtal utgår vi från orsak och verkan och vi ser förändringsarbete som en process, förklarar hon.


Här belyser man styrkor och möjligheter där andra ser problem. Och elevernas åsikter är viktiga även när de gått klart skolan.


– Vi bjuder in till en återträff ett år efter att de har gått ut. Vi vill höra hur det har gått för dem och hur de med lite distans upplever sin tid hos oss, berättar Madeleine.


Hon medger att de allra flesta betonar hur fantastisk all personal på skolan är. Här är inte bara vissa lärare populära – utan samtliga vuxna oavsett roller.


– Jag är väldigt noga med att all personal som arbetar här ska dela våra värderingar och att nyanställda ska vara införstådda med att det kan vara krävande att arbeta på vår skola. Vår syn på ungdomar och ledarskap är något nytt för många och hur skicklig man än är som lärare passar vår filosofi inte alla, erkänner Madeleine.


Dörröppnare, inte dörrvaktare

Naturligtvis finns det även elever med stora svårigheter, unga med olika diagnoser eller som mår dåligt av olika anledningar.


– Varje människa har rätt till sina egna känslor och vi gör allt som står i vår makt för att hjälpa till, men vi är också noga med att de förstår att de inte får skapa problem för andra. Om det händer är det vår skyldighet att sätta stopp, säger Madeleine.


Skolans framtidsplaner är många. Självklart är de formulerade i samarbete med eleverna.


– Vi kommer att fortsätta vårt arbete med att främja socialt entreprenörskap där vi uppmuntrar eleverna att hitta innovativa vägar för att nå sina mål samt att nätverka för att komma i kontakt med rätt samarbetspartners, säger Madeleine.


Skolan arbetar mycket intensivt för att förmedla till både elever och föräldrar att det är processen i skapandet av kunskap som är det viktiga lärandet för livet, inte resultatet i sig. 


– Vi vill vara dörröppnare mot framtiden, inte dörrvakter. Om ungdomarna hittar nycklarna till sin inre drivkraft, får uppleva att de bidrar och betyder något för varandra kommer det att gå bra för dem i livet, säger Madeleine Sahlin övertygande.

2016-09-09
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies