EM_koibutiken_01EM_koibutiken_02EM_koibutiken_03EM_koibutiken_04EM_koibutiken_05EM_koibutiken_06

Helhetsupplevelse bland koifiskar och dammar

Med ett stort intresse för koifiskar och trädgårdsdammar startade Simon Ekstrand och Åsa Nylander Koibutiken.se. Något som under åren har vuxit och som inom en snar framtid kommer att bli en helhetsupplevelse för hela familjen.

Dammar har alltid varit något speciellt för Simon. Redan som barn fascinerades han av grannens damm som porlade under sommarkvällarna. 


– Jag har alltid tyckt att det varit harmoniskt med dammar och när jag köpte eget hus som 21-åring grävde jag en liten damm direkt, säger Simon.


Simon och Åsa har varit ett par sedan 2015 och idag driver de både Koibutiken.se och inredningsbutiken Trendbyglasholm.se. Simon som också har ett stort intresse för de japanska och vackra koifiskarna startade en webbutik när han flyttade hem från Norge, där han jobbade som elektriker. Till en början sålde han lite pumpar och filter och höll till i sitt garage.


– Vi har vuxit hela tiden och har idag uppåt tusen artiklar, främst anpassade för koifiskar, säger Simon. 



Foto: Privat


Eget fiskfoder 

På Koibutiken.se säljer de allt för trädgårdsdammen, från filter och pumpar till värmeanläggningar för de som vill ha fiskar i sin damm även vintertid. Här säljer de även fiskfoder under eget varumärke. 


– Det har kostat mycket att ta fram men det är ett bra foder till ett bra pris. Hela affärsidén med shoppen är att det ska vara prisvärda produkter och vi vill erbjuda bra och personlig service, säger Simon. 


I sortimentet finns även produkter för den som vill smycka trädgården eller dammen med belysning eller vattendekorationer.


– Dekorseten köper man som färdiga set, det är bara att fylla på vatten och sätta i kontakten. De går att använda både vid dammen och på altanen, det är så härligt att sitta och lyssna på ljudet av vatten, säger Åsa.




Växthus på 4 500 kvadratmeter 

Efter ett par år började de leta efter en lokal för att kunna sälja koifiskar och köpte under 2019 ett 4 500 kvadratmeter stort växthus. Under hösten 2020 startade de även upp webbutiken Trendbyglasholm.se, där de säljer interiöra inredningsdetaljer av olika slag. 


– Jag har alltid haft en dröm om att driva en inredningsbutik och när vi köpte växthuset fick vi möjligheten, menar Åsa. 


Både för Åsa och Simon är koifiskarna en stor passion, något som de nyligen börjat sälja på plats i växthuset. 


– Efterfrågan är stor på fiskarna och nu har vi både möjlighet och plats att satsa på fiskarna ordentligt. Det kommer många långväga kunder hit för att handla.




”Det speciella med koifiskar är att de är väldigt fridfulla och tama, många äter direkt ur handen”




Fiskarna simmar i stora glasfibertankar och importeras från Japan. De kan bli upp till en meter och är vackra och klädda med olika mönster och färger. 


– Det speciella med koifiskar är att de är väldigt fridfulla och tama, många äter direkt ur handen. Många som haft guldfiskar och inte vetat om koifiskarna blir helt sålda när de ser dem, och det blev vi med, säger Simon. 


Just nu har de ett par hundra fiskar och fler är på ingång från Japan under våren. 



Trädgårdspark 

Simon och Åsa planerar att öppna de fysiska butikerna till sommaren men har även fler planer för det gedigna växthuset. Här planerar de även att bygga upp en gigantisk trädgårdspark, som kommer att stå klar inom ett till två år.


– I parken kommer vi att bygga många olika dammar med fiskar, vattenfall, växter och stigar runt omkring. Det kommer att bli en härlig upplevelse för både koikunder och allmänheten, perfekt för den som vill göra en utflykt. Det kommer att finnas möjlighet att köpa fika, kaffe och glass i vår cafeteria och en liten lekplats till barnen, avslutar Åsa.


Foto: Arrow Pictures AB 

Läs mer...

2021-04-23

Em_adrenaline key_06

De skapar delaktighet och kollektiv intelligens

Artikel Adrenaline Key bidrar till att bygga kollektiv intelligens utifrån organisationens behov och varje medarbetares unika kompetens genom dialog och rätt verktyg. – För att en ledningsgrupp ska lyckas med...
Em_serviceinabox_03

IT-företag med känsla

Artikel Bakom IT- och konsultföretaget Service in a Box AB finns en lång erfarenhet av data och IT men också en enorm drivkraft att hjälpa människor och företag så att de på bästa sätt kan använda IT som ett verktyg...
    • Koibutiken.se

    • Trendbyglasholm.se

    Holknekt_webb3

    Per Holknekt

    Från brädan till scenen

    EM_mercedes.murat_04

    Mercedes Murat

    Konstnären som balanserar känslofylld konst med hårt fysiskt arbete.

    EM_hege-blaecker_08

    Hege Bläcker

    Bilfantast, influencer och en av Lidköpings mest framgångsrika företagare.

    Arkiv

    © 2021, Enterprise Magazine